رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در همایش پنجه های کارآمد/ سرباز ماهر : ۲۰ درصد نیروی کار شاغل در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه مهارتی آموزش دیده اند

۲۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۲۸۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۲۳۵

                                                       

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید در توسعه آموزش های مهارتی و بستر سازی برای پیگیری تکالیف مقرر در برنامه ششم توسعه، ظهرامروز همایش مهارت آموزی با عنوان پنجه های کارآمد/ سرباز ماهر با مشارکت وزارت آموزش و پرورش و ستاد کل نیروهای مسلح و حضور برگزیدگان برتر مسابقات و جشنواره های مهارتی دانش آموزان دبیرستان ها و هنرجویان هنرستان های کشور در مرکز همایش های بین المللی امام علی(ع) برگزار شد.
بنابراین این گزارش، دکتر ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای که به نمایندگی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این همایش حاضر شده بود با مروری بر تجربیات بین المللی در حوزه آموزش بالاخص آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی عنوان کرد: عمدتاً توجه به آموزش در کشورهای توسعه یافته دنیا پس از جنگ جهانی دوم با طرح موضوعی با عنوان "بازسازی" با مؤلفه های مهمی همچون توجه به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی شکل گرفت.
وی افزود: تجربه نشان می دهد در روند اجرای طرح بازسازی متولیان امر دریافتند یکی از مهمترین سرمایه گذاری ها و زیر ساخت های مهم برای دستیابی به پیشرفت همه جانبه توجه به نظام های آموزشی، رشد و گسترش آن بالاخص در بخش آموزش عالی است.
 صالحی عمران با عنوان اینکه در طرح بازسازی انسان را به عنوان یک سرمایه تلقی کردند و مفهوم سرمایه انسانی در این دوران مطرح شد گفت: تا آن زمان رابطه ی چندانی بین اقتصاد و آموزش و رشد و توسعه اقتصادی جدی نبود لذا ابتدا آموزش های عمومی و بعدها آموزش عالی توسعه پیدا کرد و بسته به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گسترش در نظام های آموزشی ایجاد شد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: بعد از جنگ جهانی دوم برای شکل گیری دولت ها آموزش عالی مورد توجه زیادی قرار گرفت چرا که تقاضا به آموزش و مدارک آموزش عالی، ناشی از نیاز به کادری بود که بایستی در بدنه دولتی شروع به کار و فعالیت می کردند.
وی با اشاره بر اینکه در دهه هفتاد میلادی بخش های خصوصی در کشورهای توسعه یافته اهمیت زیادی پیدا کرد اظهار داشت: طی این سال ها آموزش عالی مورد نقد واقع شد چراکه دیگر به تنهایی برای رشد و توسعه اقتصادی در جامعه کافی نبود. در اواخر همین دهه محققین بسیاری از جمله شخصی به نام کارینز، نگاه ها را به سمت اینکه نباید جامعه به سمت مدرک گرایی حرکت کند سوق می دهند و در این برهه نوع سوم از آموزش ها که همان آموزش های مهارتی است مورد توجه قرار میگیرد.
صالحی عمران افزود: در ایران نیز پس از پایان جنگ تحمیلی توجه و سرمایه گذاری بر روی آموزش عالی قرار گرفت و اوج شکل گیری و گسترش مراکز آموزش عالی در این زمان اتفاق افتاد و بر کارشناسان بر این باور بودند که توسعه آموزشی می تواند به رشد و توسعه اقتصادی کمک کند ولی بلافاصله با مشکلاتی مواجه شد که رشد کمی آموزش عالی و عدم اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان مهم ترین مولفه های آن بود.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با عنوان اینکه بحمدالله طی سال های اخیر توجه زیادی به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای شکل گرفته گفت: در صورتی که از تجربیات و پژوهش های بین المللی انجام گرفته مخصوصاً توجه به کیفی سازی این نوع از  آموزش پرداخته نشود از مسیر اصلی منحرف خواهد شد.
وی ادامه داد: نکات مهم در بحث رشد و توسعه اقتصادی در تجربیات موفق دنیا بحث تقاضا محوری آموزش بجای عرضه محوری است. توجه به نیازهای اقتصادی و نیاز جامعه به نیروی انسانی کشور و شناسایی مشاغل و نیازهای آموزشی مشاغل حال و آینده بسیار مهم و اثر گذاراست.
صالحی عمران با ذکر اینکه باید از تجربیات موفق کشورهای پیشرفته استفاده کنیم یکی از مهمترین فاکتورهای آموزش های مهارتی را اطلاعات دانشگاه از بازار کار عنوان کرد و افزود: حرفه گرایی در آموزش عالی بسیار مهم است و مشاهده می شود در اکثر کشورهای توسعه یافته 40 درصد دانشجویان در دوره ها و رشته های تکنیسینی و مهارتی مشغول به تحصیل هستند و آموزش های مهارتی را جزء امنیت ملی محسوب می کنند و  در برنامه های استراتژیک جایگاه ویژه ای برای آن باز کرده اند.
وی در پایان با عنوان اینکه باید اقدامات عملیاتی در توجه به عنصر کیفیت در آموزش های مهارتی انجام پذیرد خاطر نشان کرد: نزدیک 20 درصد نیروی کار شاغل در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه مهارتی آموزش دیده اند و معتقدم اطلاعات بازار کار و شناسایی مشاغل عامل تأثیر گذاری در این خصوص است. استانداردهای آموزش مهارتی بایستی براساس استانداردهای شغلی و نیازهای حرفه ای نوشته شود و نظام های آموزشی در این راستا باید با هم ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.

کلید واژه ها: رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در همایش پنجه های کارآمد/ سرباز ماهر : 20 درصد نیروی کار شاغل در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه مهارتی آموزش دیده اند


نظر شما :