رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در مشهد مقدس: آموزش مناسب در مسیر دانش و مهارت در کنار اصول ارزشی و دینی امکان پذیر می‌شود

۰۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۰۱۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۴۵
 تمرکز روی ارتقاء کمی آموزش عالی، زیرساخت علمی کشور را به چالش کشانده است
 

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور گفت: ما در کشور به رشد کمی آموزش عالی به ویژه در شاخه نظری بیشتر از پیشرفت کیفی بها داده و این امر توسعه زیرساخت‌های علمی و مهارتی را به چالش کشانده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور ظهر امروز در بیست و هفتمین افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه هویت خود را از دانشجو می‌گیرد و اگر دانشجو نباشد تمام مسؤولیت‌های دانشگاهی بی معنا خواهد بود بنابراین ما از تلاش در زمینه توجه به خواسته‌ها و ارتقاء توانمندی دانشجو ناگزیر هستیم.

صالحی عمران افزود: در جامعه ایران و در فرهنگ خانواده‌ها نیز تمایل به تحصیلات عالی فرزندان تا حدی است که حاضر به کاهش هزینه‌های خود هستند تا آن‌ها به راحتی بتوانند مدارج علمی را طی کنند، اما این ویژگی مثبت باید مدیریت شود تا در جهت رشد توانمندی فرد کمک کننده باشد.

 هدایت نادرست تحصیلی، مانعی بر توسعه کشور

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان اطلاعات درستی از بازار کار و ادامه راه بعد از تحصیل خود ندارند، بیان کرد: نبود هدایت درست تحصیلی بسیاری از دانش آموزان را در مسیر نادرستی برای ساختن آینده خود قرار داده که تاریخ نظام آموزش عالی کشور این مورد را تثبیت می‌کند.

صالحی عمران تصریح کرد: نبود راهنمایی درست باعث شده داوطلبان کنکور بر رشته‌های خاصی متمرکز شوند و تنها آن‌ها را راه پیشرفت علمی خود بدانند از جمله در امسال که ۴۶۰ هزار نفر در رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی داوطلب شده که ۷۰ هزار نفر از آن‌ها از ورود به دانشگاه باز می‌مانند.

وی با بیان اینکه کشور فقط به متخصصان علوم پزشکی و مهندسی نیاز ندارد، تاکید کرد: مسیر توسعه در کشور‌های پیشرفته نشان می‌دهد که اگر کشوری به ارتقاء توانمندی نیروی انسانی خود تمایل داشته باشد، در کنار آموزش‌های نظری به آموزش‌های مهارتی هم نیاز دارد به طوری که ۸۰ درصد دانشجویان در کشور‌های توسعه یافته وارد مراکز و رشته‌های مهارتی می‌شوند.

 تمرکز روی ارتقاء کمی آموزش عالی، زیرساخت علمی کشور را به چالش کشانده است

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور به سرمایه گذاری عمده‌ای که در دنیا روی نهاد‌های فنی حرفه‌ای به عنوان نماد آموزش‌های مهارتی انجام می‌شود اشاره و اضافه کرد: ما در کشور به رشد کمی آموزش عالی به ویژه در شاخه نظری بیشتر از پیشرفت کیفی بها داده ایم و این امر توسعه زیرساخت‌های علمی و مهارتی را به چالش کشانده است.

صالحی عمران در خصوص وضعیت دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای کشور تشریح کرد: با وجود داشتن ۱۵۰ هزار دانشجو از سرمایه گذاری مناسبی از سوی نهاد‌های مسؤول در حوزه آموزش عالی برای توسعه کمی کیفی دانشگاه برخوردار نیستیم و با وجود صرفه جویی که در هزینه‌های جاری داشته ایم، به تسهیلات هزار میلیارد تومانی برای توسعه آزمایشگاه‌های خود نیاز داریم.

وی متذکر شد: آموزش مهارتی شرط پیشرفت کشور در بخش‌های مختلف است و در این خصوص باید از آموزش پرورش هم انتقاد کرد که با تمرکز روی شاخه‌های نظری علم، دانش آموزان را از هدایت درست استعداد خود دور کرده است.

آموزش مناسب در مسیر دانش و مهارت در کنار اصول ارزشی و دینی امکان پذیر می‌شود

رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور در مورد آموزش خوب توضیح داد: آموزش مناسب آموزشی است که در کنار اطلاعات و معلومات درست و هم چنین کمک به رشد مهارت ها، نگرش‌های دینی و اصول ارزشی که در ایجاد درآمد سالم یک عامل مؤثر است را هم به سرمایه انسانی جامعه آموزش دهد.

صالحی با بیان اینکه آموزش‌های اخلاقی دینی در واحد‌های درسی جدید دانشگاه فنی حرفه‌ای گنجانده شده و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری از جمله تلاش‌های انجام شده در زمینه تثبیت فرهنگ دینی بین دانشجویان این دانشگاه است، یادآور شد: پایبند بودن به اصول ارزشی متخصص را در مسیر درست هدایت می‌کند و حتی اگر دانشگاه آموزش این مسأله را فراموش کند، دانشجویان نباید رسالت تربیت دینی را در کنار تحصیل فراموش کنند.

دانشجویان حاضر در جشنواره، در پنج رشته به رقابت می‌پردازند

در ادامه مراسم، دکتر حداد سبزواری رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای خراسان رضوی یکی از وظایف آموزشی را زمینه سازی برای آشنایی و اُنس با معارف دینی دانست و افزود: برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری این چنینی دانشجویان را برای آموزش اصول ارزشی آماده می‌کند.

دکتر حداد سبزواری در خصوص جشنواره تشریح کرد: جشنواره در ۳ مرحله که مرحله نهایی آن در مشهد است، برگزار می‌شود و ۴۶۴ دانشجوی منتخب به همراه ۵۲ داور در این جشنواره حضور دارند که شرکت کنندگان در پنج رشته آوایی، معارف، ادبیات، هنر و پژوهش به رقابت می‌پردازند.

کلید واژه ها: رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در مشهد مقدس: آموزش مناسب در مسیر دانش و مهارت در کنار اصول ارزشی و دینی امکان پذیر می‌شود


نظر شما :