ارتقای ۷۸ پله‌ای جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌های پایدار جهان گرین متریک ۲۰۲۳

۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۳۴ کد : ۷۶۸۰ اخبار دانشگاه فنی و حرفه ای
تعداد بازدید:۳۹۹
دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام رتبه‌بندی جهان گرین‌متریک ۲۰۲۳ در جمع ۳۶ دانشگاه بزرگ ایران و در کنار سایر دانشگاه‌های جهان به ارتقای ۷۸ پله‌ای دست یافت.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی   دانشگاه،آقای فرج الله طالبی، مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این خصوص گفت: در راستای اهداف کلان و بین‌المللی‌سازی فعالیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای، هرساله این دانشگاه در نظام رتبه‌بندی جهانی گرین‌متریک (GreenMetric) که قابلیت‌ها و امکانات دانشگاه فنی و حرفه‌ای در آنها حائز اهمیت می باشد، شرکت می‌‌کند.
وی افزود: شاخص‌های ارزیابی در نظام رتبه‌بندی گرین‌متریک بر اساس راهبردهای بلند مدت توسعه پایدار در مراکز آموزشی است و هدف آن ارائه چشم اندازی جامع از وضعیت و سیاست‌های جاری آموزشی و پژوهش‌های محیط زیستی، مدیریت سبز و بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر در مسیر توسعه پایدار در دانشگاه‌های جهان است. در این رتبه‌بندی مجموعه‌ای از 39 شاخص و 6 معیار وجود دارد که عبارتند از راهبردها و زیرساخت (SI)، انرژی و تغییرات آب و هوا (EC)، پسماند و زباله (WS)، آب (WR)، حمل و نقل (TR) و آموزش و پژوهش (ED).

گفتنی است که امتیاز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مورد شاخص‌های آموزش و پژوهش و انرژی و تغییرات آب و هوا قابل توجه است. در رتبه بندی جهانی گرین‌متریک UI دانشگاه‌ها در سال 2023 دانشگاه‌های 84 کشور شرکت کردند. دانشگاه فنی و حرفه ای با 78 پله صعود نسبت به سال قبل در جایگاه 799 جهان قرار گرفت. همچنین در میان دانشگاه‌های رتبه بندی شده ایران دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ارتقای 12 پله‌ای به جایگاه 25 رسید.

در آخرین ارزیابی در پایان سال 2023میلادی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانست بالاتر از دانشگاه‌هایی از کشورهای السالوادور، شیلی، برزیل، اسلوونی، کلمبیا، ترکیه، فیلیپین، اندونزی، عراق، قزاقستان، آذربایجان، مصر، لهستان، ترکیه، عربستان سعودی، پاکستان، قزاقستان، تایلند، مالزی و بسیاری از دانشگاه‌های ایران و جهان قرار گیرد. دانشگاه فنی و حرفه‌ای در میان دانشگاه‌های آسیایی رتبه 433 و همچنین در میان دانشگاه‌های بزرگ و دارای بیش از 15000 دانشجو رتبه 330 و در میان دانشگاه‌های با وسعت زیاد جهان نیز رتبه 199 را کسب نمود.

مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی بین المللی دانشگاه فنی و حرفه‌ای خاطر نشان کرد: در این نظام رتبه بندی نام 36 دانشگاه بزرگ ایرانی از قبیل دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، گیلان، کاشان، الزهرا، زنجان، محقق اردبیلی، علوم پزشکی، رازی کرمانشاه، یزد، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، حکیم سبزواری، مازندران، شهید مدنی آذربایجان، هرمزگان، کردستان، خلیج فارس، صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی اراک، ارومیه، شهید باهنر کرمان، ایلام، پیام نور، یاسوج، صنعتی نفت، آزاد اسلامی، سیستان و بلوچستان و علم و فرهنگ دیده می‌شود که در کنار سایر دانشگاه‌های جهان مورد ارزیابی قرار گرفتند.


نظر شما :