با هدف توانمندسازی آینده و توسعه مهارت‌های بلاک‌چین ایران: همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با پروژه اروپایی CHAISE

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۱ کد : ۶۹۷۱ اخبار دانشگاه فنی و حرفه ای
تعداد بازدید:۲۹۵
دانشگاه فنی و حرفه‌ای در راستای پاسخگویی به نیاز روزافزون بازار کار به توسعه مهارت‌ در حوزه فناوری‌های نوین، به صورت رسمی بخشی از پروژه اتحادیه توسعه مهارت‌های بخش فناوری‌های نوین اروپا (CHAISE) شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه، دکتر خسرویان در خصوص هدف از همکاری با اتحادیه توسعه مهارت‌های بخش فناوری‌های نوین اروپا اظهار کرد: عضویت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پروژه CHAISE ارزش افزوده ارزشمندی برای پروژه و دانشگاه خواهد بود و این دانشگاه به عنوان یک نهاد پیشرو در آموزش فنی و حرفه‌ای می‌تواند به اجرای برنامه جامع آموزشی فناوری بلاک‌چین کمک کند.

رئیس دانشگاه افزود: این برنامه دانشجویان و متخصصان را به دانش و تخصص لازم برای برتری در زمینه بلاک‌چین مجهز خواهد کرد. علاوه بر این، همکاری بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای و CHAISE طرح‌های تحرک فراملی را برای دانشجویان و متخصصان بلاک‌چین تقویت می‌کند و آنان را قادر می‌سازد تا از طریق برنامه‌های تبادل استاد و دانشجو و کارآموزی در سطح بین‌المللی، مهارت‌های خود را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای قابل توجه پروژه CHAISE که با مشارکت دانشگاه فنی و حرفه‌ای و سایر اعضا انجام می‌شود، ایجاد اولین استانداردهای شغلی در حوزه بلاک‌چین است که مجموعه مهارت‌ها و شایستگی‌های مورد نیاز برای متخصصان در این بخش را مشخص می‌کند. این نمایه استانداردشده به عنوان معیاری برای استخدام و تضمین سطح ثابتی از تخصص در ایران و سراسر جهان خواهد بود. همچنین این پروژه دارای مکانیزمی برای پیش‌بینی نیازهای مهارتی آینده بلاک‌چین است.

این پروژه با پیشی گرفتن از منحنی پیشرفت فناوری قصد دارد به طور فعال به تقاضاهای در حال تحول صنعت رسیدگی کند و از نیروی کار ماهر و سازگار با فناوری بلاک‌چین اطمینان حاصل نماید. دکتر خسرویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای را در نهادی با توان مقابله با چالش‌های ناشی از بخش بلاک‌چین ذکر کرد و گفت: در حقیقت، این دانشگاه در مشارکت با نهادهای پیشرو آموزش عالی و صنعت اروپا و جهان قصد دارد تا با ارائه راه‌حل‌های استراتژیک آموزشی، رسیدگی به کمبود مهارت و پاسخ به نیازهای مهارتی نیروی کار بلاک‌چین، نقشی در جهت تقویت نوآوری و هموار کردن راه برای شکوفایی صنعت بلاک‌چین در ایران داشته باشد.

گفتنی است بلاک‌چین راهی برای ایمن نگه داشتن و به اشتراک‌گذاری همزمان اطلاعات است که با هدف ارتقای رویکرد استراتژیک در توسعه مهارت‌های بلاک‌چین و ارائه راه‌حل‌های آموزشی برای مقابله با کمبود مهارت در نیروی کار بلاک‌چین فعالیت دارد. در پروژه مذکور، بیش از 64 نهاد تخصصی صنعت و دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز آموزش و پژوهشی تخصصی فعال در حوزه فناوری‌های نوین و بلاک‌چین و نهادهای اتحادیه اروپا و وزارتخانه از کشورهای اروپایی (فرانسه، آلمان، ایتالیا، بلژیک، فنلاند، دانمارک، اتریش، ...) و سایر کشورها مانند ایالات متحده آمریکا همکاری دارند.

لازم به ذکر است که اگرچه اروپا با موقعیت پیشرو در بخش‌های مختلف می‌تواند به‌طور مؤثر فناوری‌های پیشرو و بلاک‌چین را پیاده‌سازی کند، اما با این حال فقدان مهارت‌های دیجیتال، تهدیدی برای نوآوری در سراسر جهان محسوب می‌شود. بنابراین، با درک این چالش، پروژه CHAISE قصد دارد با استراتژی توسعه مهارت‌ها در این حوزه و ایجاد یک اکوسیستم قوی در مهارت‌های بلاک‌چین، شکاف مهارت در این زمینه را پر کند.


نظر شما :