دیدار رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با استاندار کرمانشاه

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۲ کد : ۶۰۶۱ اخبار دانشگاه فنی و حرفه ای
تعداد بازدید:۵۳۲
دکتر خسرویان در ادامه سفر خود به استان کرمانشاه، شامگاه چهارشنبه، هفتم دی‌ماه ۱۴۰۱ با استاندار کرمانشاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی دانشگاه، شامگاه هفتم دی‌ماه ۱۴۰۱، دکتر خسرویان با دکتر محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در این دیدار، گزارشی از اقدامات، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارائه داد.

دکتر خسرویان تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری روی صنعت با سرمایه‌گذاری روی منابع انسانی همراه شود، قطعاً نتیجه مثبت خواهد داد. وی با اشاره به اقتصاد قدرتمند آلمان و تبیین این مطلب که اصل کار در آن اقتصاد پویا بر دوش تکنیسین‌های ماهر و آچار به دست است، گفت: در سراسر دنیا آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سه برابر آموزش‌های تئوری هزینه دارد، اما برگشت آن هزینه حدود دو سال طول می‌کشد و علت آن هم تربیت تکنیسین ماهر مورد نیاز صنعت است.ر

ئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به این‌که سن اشتغال در ایران به دلیل تحصیلات تکمیلی بالای ۳۰ سال است و درواقع، حدود ده سال از سن اشتغال برای جوانان ایران از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی حرفه‌ای متولی آموزش مهارتی در کشور است و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای موردپسند بازار و صنعت هستند.

دکتر خسرویان تأکید کرد: اکوسیستم مهارتی در استان باید تکمیل شود و طراحی آن بر عهده دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر به علت متناسب نبودن عرضه و تقاضا در بخش صنعت، شاهد شهرک‌ها و واحدهای صنعتی متروکه در کل کشور و به‌خصوص در استان کرمانشاه بوده‌ایم که مهاجرت نیروی جوان طالب اشتغال از استان خود به سایر استان‌ها را در پی داشته است.

دکتر خسرویان ابراز امیدواری کرد که در بحث تبصره ۱۸ که در اختیار استانداری‌ها است، تخصیص‌ها و تقسیم‌بندی‌ها به نحو مطلوبی صورت بگیرد تا اشتغال در واحدهای صنعتی به این ترتیب، احیا و پویا شود.

وی ادامه داد: اگر منابع اشتغال و تبصره ۱۸ به درستی و با آگاهی در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد و این منابع به نحو مطلوب هزینه شوند، شاهد واحدهای صنعتی متروکه در سطح استان کرمانشاه نخواهیم بود.ک

دکتر خسرویان همچنین با اشاره به منابع تبصره ۹ و بودجه توازن، حمایت همه‌جانبه استانداری کرمانشاه از برنامه‌های مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان و به‌ویژه پروژه‌های زیرساختی، از جمله در کنگاور و سنقر را خواستار شد.

 

دانشگاه فنی و حرفه‌ای برنامه خود را برای کمک به مهار بیکاری در استان ارائه کند

استاندار کرمانشاه نیز در این دیدار، به معضل بیکاری استان اشاره کرد و گفت: استان کرمانشاه روی دریایی از فرصت و سرمایه قرار گرفته، اما متأسفانه از این فرصت استفاده شایسته نشده است.

وی افزود: اشتغال و کارآفرینی یکی از دغدغه‌های استان است و نیاز به بسیج همه‌جانبه برای مهار بحران بیکاری داریم؛ یکی از مجموعه‌هایی که می‌تواند به رفع این معضل کمک کند، دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

استاندار کرمانشاه بر توسعه رشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به نیاز استان تأکید کرد و بیان داشت: با تمرکز بر بوم مهارتی کرمانشاه و نیاز صنعت و بازار کار استان، بایستی افزایش رشته و تنوع رشته داشته باشیم.

وی تغییر نگاه و توجه به فرهنگ کار در استان را بسیار مهم دانست و گفت: در استان بیش از ۳۷۰ هزار دانش‌آموز داریم و قبل از اینکه دانش‌آموزان از فضای کار دور شوند، بایست آن‌ها را با فرهنگ کار آشنا کنیم و برای این مهم لازم است از ظرفیت صدا و سیما، فضای مجازی و حضور مداوم هوشمند و هدفمند در مدارس برای تبلیغ دانشگاه فنی و حرفه‌ای استفاده شود.

وی همچنین توصیه کرد که در طول سال نمایشگاه‌های جذاب برای دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم جهت شناساندن توانمندی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای به جامعه برپا شود.

دکتر صحرایی به ظرفیت گردشگری استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: کرمانشاه یک اقلیم چهار فصل است و در این زمینه هم دانشگاه فنی و حرفه‌ای می تواند با شناخت کامل از زیست‌بوم کرمانشاه این فرصت را غنیمت بشمارد و در بحث اشتغال نقش‌آفرینی کند.

استاندار کرمانشاه، عراق را برای کرمانشاه همانند دریای خزر برای مازندران و گیلان برشمرد و گفت: فاصله کرمانشاه تا بغداد و سلیمانیه حدود ۲۰۰ کیلومتر است، اما متأسفانه به دلایل نامعلوم، فرصت حضور در بازار عراق را از دست داده‌ایم.

وی ضمن اعلام موافقت با هر روال طراحی‌شده منطقی با بوم استان از طرف دانشگاه فنی و حرفه‌ای، خطاب به مسئولان دانشگاه افزود: عرصه را برای بروز ابتکارات در این حوزه فراهم می‌کنم.

دکتر صحرایی راهپیمایی بزرگ اربعین را نعمت گرانبهایی دانست که با انبوهی از کار و تولیدات مناسب می‌‌تواند به فرصتی عالی تبدیل شود.


نظر شما :