کارگاه آموزشی رنگرزی با رنگهای طبیعی

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۱ کد : ۵۰۱۶ اخبار
تعداد بازدید:۴۶۲

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری و به همت دانشجویان گروه طراحی پارچه ولباس و مرکز نوآوری مدولباس دانشکده، کارگاه آموزشی رنگرزی با رنگهای  طبیعی با تدریس دکتر شیرین بابایی روز دوشنبه16 /3/1401، درمحل مرکز رشد و نوآوری مد ولباس  دانشکده فنی دکتر شریعتی برگزارگردید.
در این کارگاه ابتدا استاد بابایی به معرفی انواع رنگ از نظر منشا تولید بصورت طبیعی یا شیمیایی و مزایای رنگ های طبیعی و همچنین نحوه ی استفاده از رنگ های طبیعی برای رنگدارکردن الیاف وکالاهای طبیعی پرداخت و با تقسیم بندی رنگ ها در دو گروه : رنگینه و رنگدانه، تأکید نمود: در رنگرزی با رنگینه ای سروکار داریم که در الیاف پارچه نفوذ کرده و دارای ثبات درشستشو باشد.
سپس دکتر بابایی به تاریخچه رنگرزی و معرفی مزایا و معایب رنگ های طبیعی پرداخت و در خصوص تقسیم بندی مواد رنگزای طبیعی بر اساس منشأ، توضیحاتی را بیان نمود.


در ادامه وی در ادامه ضمن اشاره به ویژگی آب مورد استفاده در رنگرزی، تعریف دندانه، تقسیم بندی دندانه ها به دوقسمت معدنی(فلزی)و گیاهی و همچنین ویژگی های مربوط به هر دندانه، در مورد روشی که هر فرد بتواند خودش دندانه بسازد، مطالبی را شرح داد.
استاد بابایی همچنین درباره رنگرزی بانیل گفت: در رنگرزی با نیل به دلیل نامحلول بودن آن در آب از هیدروسولفیت سدیم که باعث احیا شدن و از سود که باعث حل شدن است استفاده می شود و اینکه نیلهای موجود در بازار امروزه اغلب شیمیایی هستند.
سپس بصورت عملی به انجام رنگرزی و ساخت حمام رنگ پرداخت. بدین صورت که چند نمونه رنگینه  را در آب حل و به دمای جوش رساند و الیاف نمونه ابریشم، پشم  و پنبه ای را در حضور دانشجویان رنگ کرد تا نحوه ی رنگرزی با چند نوع رنگزای طبیعی (گلرنگ ،روناس ،پوست گردو ، قرمزدانه، اسپرک,و...) و نکات ریز و مهم مربوط به بالابردن کیفیت کار رنگرزی وثبات ودوام رنگ ها در مقابل نور و شست وشو را آموزش ببینند.
در پایان ضمن پرسش و پاسخ دانشجویان با استاد، از ایشان توسط دکتر الهی مدیر گروه طراحی پارچه و لباس، تقدیربعمل آمد.

عکس

 


نظر شما :