کارگاه آموزشی معرفی دمانس و بیماری آلزایمر

۰۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۲ کد : ۱۰۲۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۷۶
کارگاه آموزشی معرفی دمانس و بیماری آلزایمر

کارگاه یکروزه معرفی  بیماری دمانس و آلزایمر در روز سه شنبه مورخه 05/06/1398 به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی و با مشارکت انجمن دمانس و آلزایمر ایران در سالن شورا دانشکده با حضور اعضاء هیئت علمی ، اساتید و مهمانان برگزار گردید.
     جلسه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و سپس پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید سپس دکتر بسطامی معاون پژوهش و فناوری دانشکده ضمن عرض خیر مقدم و خوشامد گویی به اساتید ، مهمانان و سخنرانان جلسه به نمایندگی از طرف مهندس گرد رئیس دانشکده ، در رابطه با ایجاد یک تفاهم نامه مابین دانشکده و انجمن دمانس و آلزایمر ایران در اردیبهشت ماه سال جاری جهت همکاری فی مابین در خصوص آشنایی و ارتقاء سطح دانش دانشگاهیان با بیماری دمانس و آلزایمر و جلب مشارکت های داوطلبانه و همکاری دانشگاهیان با انجمن و استفاده از ظرفیت ها و پتانسیل های دانشکده در این راستا سخنانی را بیان نمود.
     در ادامه دکتر صالحی مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران به سخن پرداخت و گفت: انجمن آلزایمر ایران با امکانات محدود در سال 1380 تاسیس گردید . هدف انجمن بالا بردن کیفیت زندگی بیماران، همراهان و گسترش سطح آگاهی جامعه در جهت بهبود و همچنین تشخیص به هنگام بیماری است که تشخیص به هنگام بیماری مهم ترین فاکتور جهت پیشگیری از از شدت گرفتن روند بیماری می باشد .
     وی در ادامه در رابطه با همکاری مابین دانشکده با انجمن آلزایمر گفت: این دانشکده " شریعتی " از پتانسیل بالایی برخوردار است و دانشجویان و دانشگاهیان با آگاهی از این بیماری می توانند به بالا بردن سطح آگاهی مردم در رابطه با این بیماری در جامعه یاری برسانند و باعث ایجاد تعامل مثبت بین بیماران و جامعه گردند.
     سپس دکتر محمودیان متخصص مغز و اعصاب در رابطه با بیماری دمانس و آلزایمر ، علل شیوع بیماری ، تفاوت های دمانس و آلزایمر ، علائم بیماری و راه های جلوگیری ازشیوع بیشتر بیماری در جامعه  توضحات جامع و کاملی را برای حضار بیان داشت و گفت : پذیرش خانواده بیمار در روند رشد و سرعت بیماری بسیار موثر است و تشخیص درست بیماری بسیار حائز اهمیت می باشد و در پروسه درمان توجه پزشک به شرح حال بیماران نقش بسزایی در روند تشخیص و درمان بیماری دارد .
    دکتر حاجتی متخصص اعصاب و روان سخنران بعدی این کارگاه در رابطه با اختلالات رفتاری بیمار که شامل مهار گسیختگی رفتاری ،آسیمگی ، رفتارهای پرخاشگرایانه ، عدم همکاری با مراقب ، سردرگمی ، اختلالات خواب و... می باشد توضیحات جامعی را برای حضار ارائه نمود و گفت: آگاهی از این بیماری و تشخیص اختلالات رفتاری این بیماری باعث شناخت بهتر از این بیماری و تسریع حل مشکلات بیماران می شود .
     وی در ادامه گفت : یکی از واکنش های شایع در هنگام بروز این بیماری در بیماران و حتی مراقبان آنها ، ابتلا ایشان به بیماری افسردگی است که همراه با درمان بیماری باید به درمان بیماری افسردگی در آنان نیز اقدام نمود و افراد بالای 60 سال هر سال حداقل یکبار تست غربالگری این بیماری را انجام دند زیرا تشخیص به موقع بیماری مهم ترین فاکتور در جهت پیشگیری از این بیماری است .
     سپس دکتر ظاهری روان شناس بالینی در رابطه باموضوع  شرم و عدم ابراز بیماری از سوی بیماران به بیان سخن پرداخت و گفت : شعار امسال انجمن جهانی آلزایمر " ببیایید بدون شرم ذدرباره دمانس و بیماری آلزایمر صحبت کنیم " می باشد و ما هر چقدر بتوانیم با شرم از بیماری مقابله نماییم و جامعه را آماده سازیم در درمان بیماری موفق تر خواهیم بود .
     وی در ادامه گفت : در بیماری آلزایمر ، استیگما و شرم از بیان بیماری به نسبت بیماری های دیگر بیشتر دیده می شود که باعث به تاخیر افتادن مراجعه بیمار برای درمان می باشد و هر چقدر تشخیص و درمان بیماری زودتر انجام گیرد کیفیت زندگی بیماران و خانواده آنان بهتر خواهد بود و سبب برنامه ریزی بهتر و صحیح تر برای درمان بیماری خواهد شد.
     در پایان سخنرانی ها جلسه پرسش و پاسخ بین سخنرانان و واساتید ومهمانان برگزار گردید و سخنرانان به سوالات حضار  پاسخ دادند .
     استاد افجه ای چهره ماندگار کشور در زمینه خوشنویسی و نقاشیخط در جلسه به صحبت پرداخته و ضمن تقدیر و تشکر از عوامل برگزار کننده این کارگاه و سخنرانان گفت: من با 80 سال سن در طول روز 8 ساعت فعالیت مفید هنری دارم و همین فعالیت و تلاش باعث مبارزه با این بیماری شده است . وی در ادامه یک اثر نفیس نقاشیخط از آثار خود را به انجمن دمانس و آلزایمر اهدا نمود.
      در پایان جلسه دکتر بسطامی ضمن تشکر از صبر و حوصله مهمانان و تشکر ویژه از سخنرانان و اعضای انجمن آلزایمر ایران تشکیل این کارگاه را بسیار مثبت و کارآمد ارزیابی نمود و از سخنرانان و اعضاء انجمن دمانس و آلزایمر با اهداء لوح تقدیر و هدیه قدردانی نمود و همچنین انجمن دمانس  و بیماری آلزایمر با اهدا تندیس انجمن به دکتر بسطامی به عنوان نماینده و برگزار کننده این کارگاه در دانشکده شریعتی از زحمات ایشان تشکر نمودند .
کارگاه یکروزه معرفی دمانس و بیماری آلزایمر با پذیرایی حضار به کار خود پایان داد.

 


نظر شما :