ورکشاپ نقاشیخط برجسته برگزار شد

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۵ کد : ۶۵۱۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۵۲
به همت گروه هنر دانشکده و به مناسبت گرامیداشت هفته ی گرافیک روی داد

هنر نقاشی‌خط یا -خوش‌نگاشت، نقش‌نوشت، نقش خط و نوشت‌نگار- شیوه‌ای است در نقاشی مدرن و خوشنویسی معاصر ایرانی که به تدریج در دهه ۱۳۳۰-۱۳۴۰ خورشیدی توسط برخی از خوشنویسان و نقاشان ایرانی شکل گرفت و تاکنون به حیات خود در عرصه هنر معاصر ادامه داده و در بسیاری از کشورهای منطقه نیز پیروانی یافته است. هنرمندانی در دوره‌های بعد سبک برجسته را به این هنر اضافه نمودند که به نقاشیخط برجسته موسوم شد.

 دوازدهم اردیبهشت ماه به بهانه‌ی گرامیداشت هفته‌ی گرافیک ، از سوی گروه هنر دانشکده ورکشاپی با عنوان " نقاشیخط برجسته" در کارگاه استاد فرشچیان دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی  با حضور استادان، دانشجویان و سایر علاقمندان به این هنر برگزار شد.
سخنران این برنامه آقای یداله تناور (گرافیست، نقاش و مدرس دانشگاه) بود که یکی از فعالان هنر نقاشیخط برجسته در کشور هستند .
ایشان در ابتدا ضمن بررسی و گذری بر تاریخچه‌ی این هنر و مسیری که خود ایشان پیموده است، پرداخت و افزود:
" به همه ی شما عزیزان علاقمند به این هنر توصیه می‌کنم با استفاده از تکنیک‌های ابداعانه و صحیح و بجا ذهنیات خود را پیاده کنید و هیچ ایرادی ندارد از آثار دیگر هنرمندان معروف ایده بگیرید زیرا ترکیب ایده‌های دیگران می تواند موجب خلق آثاری بسیار زیبا شود. از مطالعه غافل نشوید و اطلاعات هنری خود را در این زمینه بالا ببرید. شما هنوز در ابتدای این مسیر هستید و سال ها طول می کشد تا به پختگی در کار برسید. این امر نیاز به تلاش، پشتکار و دقت شما و غافل نشدن از کسب تجربیات استادان طراز اول این هنر  است."

این فعال هنری و استاد دانشگاه در ادامه به آفت‌های پیش روی هنرمندان عرصه‌ی گرافیک اشاراتی داشت و خاطر نشان کرد:
" متاسفانه با دیجیتال شدن برخی نرم افزارهای هنری بسیاری از استادان و هنرجویان این هنر نا امید و به نوعی بیکار شده اند . باید خود را با تلفیق های هنری مختلف و ایده پردازی های متعدد مجهز کنیم تا در بحث درآمدزایی و بسیار ارزشمندتر از آن خلق آثار بکر و واقعی و دست ساز خود حرفی برای گفتن داشته باشید و مراقب باشید تهدید شغلی برایتان پیش نیاید."
استاد تناور ضمن توضیحاتی که ارائه می داد، بخش هایی از یک تابلو نیمه آماده نقاشیخط را به صورت زنده در این ورکشاپ اجرا کرد و به سوالات یکایک استادان، دانشجویان و علاقمندان حضور یافته پاسخ داد.
 

کلید واژه ها: ورکشاپ نقاشیخط برجسته


نظر شما :