به مناسبت هفته پژوهش، سمینار معرفی فناوری انرژی تجدیدپذیر، برگزار شد.

۲۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۳ کد : ۵۹۶۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۸۸

به مناسبت هفته پژوهش، با هماهنگی معاونت پژوهش و فناوری و همکاری گروه الکترونیک، سمیناری با عنوان "معرفی فناوری انرژی تجدیدپذیر" در روز سه شنبه 22 آذر، با حضور دانشجویان، اساتید و همکاران با سخنرانی آقای معراج رجایی و آقای دبیریان از اساتید گروه الکترونیک، درآمفی تئاتر فاز 1 برگزار گردید.
آقای رجایی با این مقدمه که خداوند درقرآن بارها از کلمه نور استفاده کرده و خود را نور آسمان ها و زمین معرفی نموده است، مباحث خود را آغاز نموده و درباره اهمیت بحث نور و انرژی خورشیدی، مطالعات بسیاری که در این باره انجام شده است، انرژی تجدید پذیر و نور، جرم هوایی، زوایای تابش، پارامترهای اصلی و انواع سیستم های خورشیدی و هم چنین رویکرد اقتصادی انرژی خورشیدی، مطالبی بیان نمودند. 
ادامه جلسه به معرفی 3 نسل سلول های خورشیدی اعم از نسل اول، سیلیکون‌های بلوری، نسل دوم سیلیکون لایه نازک، نسل سوم فناوری نانو (مواد آلی و پلیمری)، اختصاص یافت و راه کارهای استفاده از سیستم‌های خورشیدی، شیمی خورشیدی ، برق خورشیدی و گرمای خورشیدی تشریح شد. 
آقای رجایی افزودند، با زحمات بسیار، در دانشگاه، یک آزمایشگاه خورشیدی با رویکرد کار فنی و مهارتی احداث شد که این رویکرد با رویکرد آموزشی و پژوهشی، درمحدوده آزمایشگاه متفاوت است ، هدف از ایجاد این آزمایشگاه، علاوه بر پیشبرد کارهای پژوهشی، یادگیری بهتر مطالب توسط دانشجویان می باشد که باید برای هوشمندسازی آزمایشگاه هرچه بیشتر تلاش شود. 
آقای دبیریان نیز درباره طراحی و نصب و راه اندازی نیروگاه های خورشیدی، پنل‌های خورشیدی، اینورتر، شارژکنترلر، باتری، ادوات سیم کشی و ایمنی، سیستم مانیتورینگ، تابلو برق، کامبرباکس وکنتورها صحبت کردند و سپس به معرفی اینورترهای متصل به شبکه و منفصل از شبکه خورشیدی پرداختند. ایشان درباره آغاز راه و رونق استفاده از انرژی خورشیدی در کشور و حمایت وزارت نیرو در این زمینه و چشم اندازهای امیدوارکننده و فرصت های کاری خوب در چند سال آینده و تاسیس نیروگاه های خورشیدی با توان  10000 مگا بایت، سخنان خویش را به پایان رساندند.
 


نظر شما :