برگزاری کارگاه آموزشی رنگرزی با رنگهای طبیعی

۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۸ کد : ۵۰۱۴ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۸۸۱
در این کارگاه به معرفی انواع رنگ، مزایای رنگ های طبیعی و همچنین نحوه ی رنگدارکردن الیاف وکالاهای طبیعی پرداخته شد

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری و به همت دانشجویان گروه طراحی پارچه ولباس و مرکز نوآوری مدولباس دانشکده، کارگاه آموزشی رنگرزی با رنگهای  طبیعی با تدریس دکتر شیرین بابایی روز دوشنبه16 /3/1401، درمحل مرکز رشد و نوآوری مد ولباس  دانشکده فنی دکتر شریعتی برگزارگردید.
در این کارگاه ابتدا استاد بابایی به معرفی انواع رنگ از نظر منشا تولید بصورت طبیعی یا شیمیایی و مزایای رنگ های طبیعی و همچنین نحوه ی استفاده از رنگ های طبیعی برای رنگدارکردن الیاف وکالاهای طبیعی پرداخت و با تقسیم بندی رنگ ها در دو گروه : رنگینه و رنگدانه، تأکید نمود: در رنگرزی با رنگینه ای سروکار داریم که در الیاف پارچه نفوذ کرده و دارای ثبات درشستشو باشد.
سپس دکتر بابایی به تاریخچه رنگرزی و معرفی مزایا و معایب رنگ های طبیعی پرداخت و در خصوص تقسیم بندی مواد رنگزای طبیعی بر اساس منشأ، توضیحاتی را بیان نمود.


 
تقسیم بندی مواد رنگزای طبیعی بر اساس منشا:

 

در ادامه وی در ادامه ضمن اشاره به ویژگی آب مورد استفاده در رنگرزی، تعریف دندانه، تقسیم بندی دندانه ها به دوقسمت معدنی(فلزی)و گیاهی و همچنین ویژگی های مربوط به هر دندانه، در مورد روشی که هر فرد بتواند خودش دندانه بسازد، مطالبی را شرح داد.
استاد بابایی همچنین درباره رنگرزی بانیل گفت: در رنگرزی با نیل به دلیل نامحلول بودن آن در آب از هیدروسولفیت سدیم که باعث احیا شدن و از سود که باعث حل شدن است استفاده می شود و اینکه نیلهای موجود در بازار امروزه اغلب شیمیایی هستند.
سپس بصورت عملی به انجام رنگرزی و ساخت حمام رنگ پرداخت. بدین صورت که چند نمونه رنگینه  را در آب حل و به دمای جوش رساند و الیاف نمونه ابریشم، پشم  و پنبه ای را در حضور دانشجویان رنگ کرد تا نحوه ی رنگرزی با چند نوع رنگزای طبیعی (گلرنگ ،روناس ،پوست گردو ، قرمزدانه، اسپرک,و...) و نکات ریز و مهم مربوط به بالابردن کیفیت کار رنگرزی وثبات ودوام رنگ ها در مقابل نور و شست وشو را آموزش ببینند.
در پایان ضمن پرسش و پاسخ دانشجویان با استاد، از ایشان توسط دکتر الهی مدیر گروه طراحی پارچه و لباس، تقدیربعمل آمد.

 

کلید واژه ها: کارگاه آموزشی رنگرزی با رنگهای طبیعی


نظر شما :