گزارش اجمالی دومین روز دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای

۲۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۶ کد : ۲۱۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۸۰

دومین روز اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای با شعار "باهم" (ب: برنامه مداری،آ: آمایش محوری،ه: همت ورزی،م: مسوولیت پذیری) 28 آذر ماه 1397 به همت معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای و با میزبانی دانشکده شریعتی برگزار گردید.


در ابتدا دکتر غلامرضا  کیانی مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه آموزش گفت: از مهمترین محورهای این دوره افزایش کیفیت آموزش و نیاز سنجی معنادار است .ایشان با تاکید بر مبحث کیفیت، ارزیابی و نظارت پذیری درسی، بیان داشت: ما به این موضوع  باور داشته و قصد داریم با کمک شما به صورت هم افزایی آن را عملی نماییم.
 وی افزود  سند راهبردی دانشگاه تدوین شده و مراحل تایید در هیات امنا را طی میکند. و در ادامه گفت: اولین برنامه عملیاتی در حوزه آموزش بر اساس سند راهبردی دانشگاه و با همت همکاران صف و ستاد تهیه و تدوین گردیده و یکی از مهمترین محورهای این دوره تبیین برنامه عملیاتی است .
ایشان با اشاره به موضوع کاردانی پیوسته اظهار داشت : ما عمیقا  باور داریم پیوستگی برنامه بین کار دانش و هنرستان و در ادامه آن در دانشگاه موضوعی اساسی است که می بایست اتفاق بیافتد.

دکتر عمادی معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که آموزش و پرورش و آموزش عالی یک رسالت آموزشی دارند گفت مهارت آموزی اساس فرهنگ ما است نظام آموزشی باید دانش آموزان و دانشجویان  را ماهر بار بیاورد و آموزش فقط برای آموزش نیست بلکه آموزش برای آموختن، دانستن ، عمل کردن ، زندگی کردن و با هم زیستن است که برای این مقوله  ها چهار سرمایه ی طبیعی ، فیزیکی، اجتماعی و انسانی تعریف شده است.
معاون آموزشی متوسطه وزارت آموزش و پرورش  اضافه کرد: کل محتوای نظام آموزشی باید مهارت ها را در خودش داشته باشد و مسئله کاردانی پیوسته و پیوستگی مهارت آموزی امری  بسیار ضروری است و مهارت ها باید با رشد جسمی ، روحی و ذهنی متناسب باشد و رشته های کاردانی مهارتی باید به صورت پیوسته باشد تا ارتباط طولی آموزش ها حفظ شود.
محتوای رشته های دانشگاهی ما می بایست تناظر یک به یک یا یک به چند با رشته ها ی ما در کاردانش و فنی و حرفه ای و پیشینه در آموزش و پرورش داشته باشد و در دانشگاه ادامه پیدا کند تا افراد قوی فارغ التحصیل شده و یک مجموعه اثر بخش و کارا برای دانش آموزان و دانشجویان ایجاد شود.

دکتر رضا محمدی ریس مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش آموزش کشور،در ابتدای بیانات خود  به ضرورت توجه به کیفیت در آموزش فنی و حرفه ای و اسناد بالا دستی پرداخت و  شفافیت و پاسخگویی را دو مبنای مهم در ارزشیابی و توسعه پایدار عنوان کرده و افزود: آموزش عالی باید در خدمت علم و توسعه پایدار باشد و به بحث آموزشهای فنی و حرفه ای گره زده شود تا یکپارچگی در تضمین ارزشیابی و کیفیت نظام آموز ش عالی ایجاد شود دانشگاه فنی و حرفه ای و زیر مجموعه آن باید اصل اثر بخشی و کارایی و کیفیت را رعایت کند.

دکتر ابوالقاسم دولتی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری:  ما باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم به استانداردهای ملی و بین المللی برسیم و در جهت کاهش تمرکز گرایی در امور اجرایی، متوازن نمودن توسعه آموزش عالی، استاندارد سازی آموزش و توجه به توانمند سازی دانش آموختگان تلاش نماییم.

دکتر موسوی مدیر کل مرکز نظارت و ارزشیابی دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان چالش ها و آسیب های سیستم آموزش فنی و حرفه ای  و لزوم آموزش فنی و حرفه ای با رویکرد  سیستمی اظهار داشت : برنامه های درسی ما باید مشتری محور باشد و آموزشهای فنی و حرفه ای در جامعه پاسخگوی نیازهای اشتغال، بازار کار، اقتصاد کشور، تکنولوژی و فناوری و بهره وری نیروی کار باشد.

دکترتقوایی  رئیس مرکز توانمندسازی مدرسان و اعضای هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای در ابتدای سخنان خود پنجه های کارآمد را محصول آموزش های فنی و حرفه ای عنوان نمود و گفت یکی از مهمترین برنامه های ما در امور مدرسان بحث بالندگی اعضای هیات علمی و مدرسان با رویکرد شایستگی های غیر فنی و عمومی می باشد که در این مسیر پشتکار ، ممارست، و خلاقیت و تلاش ها باید مجددا تقویت شود.

در بخش دوم برنامه ها جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیران برگزار شد ، نتایج جمع بندی کارگروه های تخصصی که در روز قبل شاهد برگزاری آن بودیم به اطلاع حضار رسانده و سپس از همکارانی که در نظر سنجی برنامه عملیاتی حوزه معاونت آموزشی و ارائه طرح های آمایشی و مراکزی که در فرایند نظرسنجی برنامه عملیاتی معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای، همکاری داشتند، تقدیر و تشکر گردید.

شایان ذکر است در حاشیه این مراسم دکتر دولتی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری از کارگاه ها و آزمایشگاه های دانشکده شریعتی بازدید نمود.

کلید واژه ها: اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده فنی و حرفه ای


نظر شما :