اولین روز دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده فنی و حرفه ای برگزار شد

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۴۶۴

 مراسم اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده فنی و حرفه ای با شعار" با هم " (برنامه مداری، آمایش محوری، همت ورزی، مسئولیت پذیری) با اهداف دانش افزایی و هماهنگی در تدوین برنامه های توسعه و برنامه ای آموزشی دانشگاه " آشنایی با مفاهیم مطالعات آمایشی و برنامه ریزی عملیاتی و تبیین برنامه های سال جاری، آشنایی با کلیات چشم انداز توسعه رشته های مختلف به تفکیک مراکز، آشنایی با برنامه ها و شیوه نامه های مختلف حوزه ی معاونت آموزشی ، مشارکت و همفکری در اجرای برنامه های عملیانی حوزه ی معاونت آموزشی 27 و 28 اذر ماه 1397 به همت معاونت آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای در دانشکده فنی و حرفه ای دختران شریعتی  برگزار شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با انتقاد  دور شدن دانشگاهها از آموزش گفت : متاسفانه امروزه چیزی که در دانشگاه ها فراموش شده کلاس، تدریس ، کارگاه ها،  آزمایشگاه ها  و یادگیری دانشجو است. 
ایشان ادامه داد : هدف اساسی دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت تکنسین ماهر و پنجه های کارآمد است که  در  بازارکار یا چرخه تولید،  جذب و  موتور محرکه کشور را به حرکت در بیاورند.

صالحی عمران اشاره کرد: علت اصلی انتقاد هایی که به دانشگاه می شود انبوه فارغ التحصیلان بیکار در جامعه است.
وی در پایان گفت: نظام سنجش و ارزیابی باید کیفیت داشته باشد و سازو کار آزمون های عملی، اصولی و مستمر باشد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی به عنوان سخنران بعدی  گفت: مطالعات آمایشی باید با محوریت برنامه ریزی  ارتقاء کیفیت آموزش باشد و از آنجاکه هر تهدیدی ، فرصتی با  خود به همراه دارد، بیکاری دانشجویان باعث شده است به آموزشهای مهارتی بیشتر از گذشته توجه شود.

محمد رضا آهنچیان گفت: از آنجا که قلب آموزش ، جریان یاددهی و یادگیری است ، باید روی مسائل آموزشی حساسیت بیشتری داشت تا دانشجویان توانمندی را تربیت و وارد بازار کار نمائیم . 
وی در پایان گفت: اگر آمایش در سطوح استانها و آموزشکده ها انجام پذیرد قطعا نتایج بهتری  به ثمر خواهد نشست مطالعات آمایشی یک مطالعات جغرافیایی و سرزمینی است که درآن بحثهای فرهنگی ، اقتصاد منطقه ، نرخ رشد جمعیت ، نوع معاش و ... در آن مؤثراست.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این دوره گفت: دانشگاه های کارآفرین در هزاره ی سوم، به موضوع کارآمدی اقتصاد و رقابت پذیری صنعتی براساس مزیت های رقابتی که مبتنی بردانش و مهارت است پرداخته اند.
ایشان ادامه داد: یکی از چالش های جامعه ، بیکاری است و در این زمینه نظام های آموزش عالی می توانند کارساز باشند به شرطی که به نوآوری و کارآفرینی تجهیز شوند. 


قبادیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن بیان اصول سه گانه اقتصاد به حوزه های فعال و اساسی انقلاب های صنعتی چهارم و تلفیق تکنولوژی ها اشاره نمود و اظهار داشت:دانشگاه ها ی نسل اول، دانایی و آگاهی را رقم زدند؛ نسل دوم ، توانایی را در خود ایجاد کردند و نسل سوم با استفاده از توانمندیهای علمی و فناورانه ، خلاقیت و نوآوری را در برنامه های خود قرار دادند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با روند تحولات ملی و بین المللی و حرکت از جامعه صنعتی به جامعه دانشی وحرکت اقتصاد مبتنی بر منابع به سوی اقتصاد دانش محور، باید به سمت اتخاذ راهبردهای اثر بخش برویم که من فکر می کنم اول باید اساتید خودشان را توانمند کنند تا بتوانند توسعه گر شوند و برنامه های درسی باید خیلی زیر و رو شود و شاید شخم زده شود.
    قبادیان با ذکر ویژگیهای دانشگاه در حال گذر در هزاره سوم ، افزود :دانشگاه فنی وحرفه ای باید با تحولات جدید پیوند زده شود تا از نظر ساختار و فرهنگ متحول شود.
    وی در پایان گفت: الزامات دانشگاه نسل سوم در آموزش ، کارآفرینی ومهارت، فرآیند مستمر مهارت آموزی در دانشگاه نسل سوم را مهم قلمداد کرد که نیاز سنجی ، بررسی محتوای آموزشی و اثر بخشی آن از وظایف دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین می باشد.

دکتر غلامرضا کیانی  مشاور رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در حوزه آموزش سخنان خود را با محوریت  کیفیت مداری، آمایش گرایی و نظارت پذیری، آغاز و در خصوص خط‌ مشی دانشگاه فنی و حرفه ای براساس اجرای برنامه ششم توسعه مطالبی را عنوان داشت.

دکتر مهر علیزاده، عضو شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای ، در اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: معاونت آموزشی یکی از حوزه هایی است که بهترین نقشها را دارد. برنامه های آموزشی نیاز به بازنگری دارد و دانشگاه فنی و حرفه ای در استانها می بایست نیازهای آموزشی را شناسایی ودر برنامه های آموزشی استفاده نماید.
وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای باید با واحدهای تولیدی، سرمایه گذاری و اشتغال ارتباط برقرار کند تا بتواند فارغ التحصیلانی ماهر و توانمند به جامعه عرضه نماید.

در پایان مراسم کارگروه هایی با عناوین امور مدرسان، سنجش و گسترش ، برنامه ریزی و جذب ، آموزش های مجازی و آزاد و خدمات آموزشی با هدف بررسی چالش ها و ارائه راه حل برگزار گردید.

کلید واژه ها: اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده فنی و حرفه ای


نظر شما :