دکتر صالحی عمران در اجلاس سراسری روسای دانشگاه فنی و حرفه‌ای: آموزش مهارتی در دنیا؛ ضرورتی اجتماعی، امنیتی و اقتصادی

۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۹ کد : ۱۵۳۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۹۴
دانشگاه‌ها با ارتباط با بازار کار، فرصت برای فارغ التحصیلان فراهم می‌کنند

                                                               


دکتر ابراهیم صالحی عمران در اجلاس سراسری رؤسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سراسر کشور که صبح امروز در دانشکده شریعتی تهران برگزار شد، گفت: آموزش مهارتی در دنیا یک ضرورت اجتماعی، امنیتی و اقتصادی است دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از قدرتمندترین سازمان هایی است که در عرصه مهارتی فعالیت می کند.
آموزش مهارتی در دنیا؛ ضرورتی اجتماعی، امنیتی و اقتصادی/دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از قدرتمندترین سازمان‌های فعال در عرصه مهارتی
به گزارش اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دکتر صالحی عمران در این اجلاس ضمن خوشامدگویی به معاون اول رئیس جمهوری که دعوت وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای را پذیرفته و در دانشگاه حضور پیدا کرده است، دکتر غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را به عنوان اولین وزیر علومی که از دانشگاه فنی و حرفه ای بازدید کرده نام برد و به ارائه تصویری از دانشگاه فنی و حرفه ای پرداخت.
وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری کشور است البته دانشگاه‌های دیگری نیز هستند اما به لحاظ حضوری بودن می‌توان گفت این مرکز آموزش عالی و مهارتی بزرگ‌ترین دانشگاه وزارت علوم است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در چند سال اخیر انتقادات زیادی از آموزش عالی وجود داشت که درباره آن به دو گزارش استناد خواهم کرد؛ گزارش اول مربوط به بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۶ و یک گزارش دیگر هم مربوط به مجمع جهانی اقتصاد درباره شاخص سرمایه انسانی می‌شود.
دکتر صالحی عمران با بیان اینکه یکی از معضلات کشور بیکاری و تورم فارغ‌التحصیلان بیکاراست، افزود: مبنای گسترش دانشگاه های فنی و حرفه‌ای تمرکز بر روی سرمایه انسانی است و چند سالی است مجمع جهانی اقتصاد سرمایه انسانی را در کشورها اندازه‌گیری می‌کند. در این گزارش ها که از ۲۰۱۳ شروع شده این رتبه‌بندی وجود دارد.
وی ادامه داد: برای کشورهای مختلف که در زمینه های مختلف فعالیت دارند رتبه ۱۳۰ کشور اندازه ‎ گیری شده است و داده ها نشان می دهد ایران به ویژه در سال ۲۰۱۷ با امتیاز ۵۴ در ردیف ۱۰۴ ایستاده است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: نکته مهم درباره دانشگاه فنی و حرفه ای این است که از میان ۱۰۳ کشور رتبه ۱۲۸ دارد. در یکی از شاخص های بسیار مهم ارتباط سرمایه گذاری با اشتغال سرمایه انسانی تحت عنوان نرخ مشارکتی مهم است که این شاخص در سن ۲۴ تا ۵۴ سال به عنوان یک شاخص به کارگیری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.
صالحی عمران افزود: طبق آخرین گزارش مجمع در سال ۲۰۱۹ رتبه ایران در حوزه علمی دانشگاهی در بین ۱۴۰ کشور ۴۲ و در حوزه دانش آموختگان رتبه ۱۳۳ دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: در سال ۹۵ حدود ۶۰۰ هزار نفر تقاضای کار از سایر مشاغل در سایت وزارت کار ثبت شد و نکته قابل توجه اینجاست که فقط ۱۶۰ هزار نفر به سایت کاریابی مراجعه کردند بنابراین عدم ارتباط بین سیستم های آموزشی و بحث اقتصاد وجود دارد و پاشنه آشیل این موضوع است.
دکتر صالحی عمران افزود: دانشگاه‌ها با ارتباط با بازار کار فرصت برای فارغ التحصیلان فراهم می‌کنند. در دانشگاه های مطرح دنیا بحث اقتصاد و آموزش در بحث رتبه بندی تاثیر گذاشته است و دانشگاه‌های دنیا را با این معیار رتبه بندی می‌کنند. نتیجه می گیریم که باید در آموزش‌ها ساماندهی داشته باشیم اینکه چه رشته هایی در چه جاهایی وجود دارد و بحث آمار ساماندهی یک بحث جدی است که باید دید راهکار در این وضعیت چیست.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: بخشی از عدم به کارگیری سرمایه انسانی به اقتصاد و تولید رشد اقتصاد برمی‌گردد اما راهکار دیگر این است که متخصصان آموزشی بر روی آن تاکید کردند و آن توجه به آموزش‌های مهارتی است این عدد نشان می‌دهد که در اروپا، امریکا و ژاپن ۶۰ تا ۷۰ درصد جوانان به آموزش های مهارتی روی می‌آورند.
وی افزود: آموزش مهارتی در دنیا یک ضرورت اجتماعی، امنیتی و اقتصادی است دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از قدرتمندترین سازمان هایی است که در عرصه مهارتی فعالیت می کند. ما ۱۷۶ دانشکده داریم و طبق برنامه ششم بایستی ۳۰ درصد از دانشجویان کشور مهارتی باشند.
دکتر صالحی عمران با بیان اینکه ماموریت این افراد باید کارآفرینی باشد گفت: تعداد دانشجویان ما حدوداً ۱۴۰ هزار نفر است و توزیع پراکندگی ما در استان هایی مانند فارس و مازندران بالاست اما در سیستان و بلوچستان و کردستان به مراکز بیشتری نیاز است.
وی ادامه داد: از نظر پراکندگی جغرافیایی هم دانشگاه دخترانه و پسرانه به صورت مجزا داریم، ۵۳ دانشگاه دخترانه و ۱۲۳ دانشگاه پسرانه. ۱۵۷ رشته داریم که ۹۳ رشته کاردانی و کارشناسی ناپیوسته هستند .۸۰۰ هزار نفر نیز از بدو تاسیس دانشگاه، فارغ التحصیل داشتیم تعداد کد رشته محل ما ۲۰۱۲ در رشته کاردانی و ۱۳۳۹ در رشته کارشناسی است همچنین ۱۰۰۰ نفر عضو هیات علمی داریم و ۲۰ هزار حق التدریس وارد دانشگاه می شوند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: ورودی‌های ما از هنرستان ها و کاردانش است که امسال از ۲۵۷ هزار نفر خروجی ۳۰ هزار نفر وارد دانشگاه شدند. مشکل ما جذب دانشجویان مهارتی است که باید در این باره فکری کنیم.
دکتر صالحی عمران افزود: رشته‌های کاربردی مبتنی با بازار کار داریم و سعی می کنیم رشته های جدیدی وارد دانشگاه شوند که تاثیرپذیری از بازار کار دارند. تاکنون توانستیم ۳۶ سرفصل کاردانی و ۴ سرفصل کارشناسی را تغییر دهیم.
وی به وجود ۲۲۷۰ کارگاه اشاره کرد که پتاسیل خوبی دارند و زمینه های تولید را در کنار آموزش به کار می برند و افزود: تاکید خاصی بر روی تجهیز کارگاه‌ها داریم اما نیازها زیاد است؛ از خیرین و صنایع دعوت کردیم کارگاه ها را تجهیز کنند تا به تولید کالای ایرانی کمک کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: در ۵ ماه اخیر اتفاق خوبی افتاد از ۶۴ میلیارد ۳۰ میلیارد وارد کارگاه ها شد تا آنان را تجهیز کنیم. همچنین ما ۱۳ تفاهم نامه داریم درباره تاسیس شرکت های دانش بنیان ۲۷ شرکت فعالیت می کنند و تجربه ما در نمایشگاه نشان می دهد می توانیم اقتصاد را به تولید و آموزش ارتباط دهیم.
دکتر صالحی عمران گفت: بودجه دانشگاه ما در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها وضعیت نامطلوبی دارد از این رو تقاضا داریم به این امر توجه شود. میانگین سرانه ۸۸ دانشگاه استخراج شده ۱۲ میلیون است اما این سرانه برای ما ۳ میلیون است.
وی افزود: ۶۳ پروزه خیرساز داریم که نیاز به حمایت دارد. در بحث اشتغال سعی کردیم رصد کلی داشته باشیم در کل حدود ۶۱ درصد بچه ها در رشته های مختلف دسترسی به شغل داشتند و ۹۰ درصد وارد بازار کار می شوند ما باید رشته ها را با بازار کار همگام کنیم.

کلید واژه ها: دکتر صالحی عمران در اجلاس سراسری روسای دانشگاه فنی و حرفه‌ای: آموزش مهارتی در دنیا؛ ضرورتی اجتماعی، امنیتی و اقتصادی/دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از قدرتمندترین سازمان‌های فعال در عرصه مهارتی


نظر شما :