گزارشی از برگزاری کارگاه نور و مارکتینگ

۱۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۱۷ کد : ۱۳۴۳ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۴۹۲
تحقیقات بازار، نبض هر سازمان بازرگانی، تجاری و غیر تجاری است

                                              

به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش و در راستای برنامه های این هفته، سمینار آموزشی با عنوان "نور و مارکتینگ" با سخنرانی  مهندس ندا گرشاسبی ( از استادان گروه حسابداری دانشکده) روز دوشنبه یازدهم آذر ماه  با مشارکت  گروه علوم اداری  دانشکده، در سالن آمفی تئاتر فاز سه با حضور دکتر حجیه بسطامی معاون پژوهش و فناوری دانشکده ، استادان و دانشجویان برگزار گردید.   


در ابتدا مهندس گرشاسبی ضمن خیر مقدم به حضار نخست در ارتباط با بازار یابی برای بازار کار توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: 
"تحقیقات بازار نبض هر سازمان بازرگانی ، تجاری و غیر تجاری است. وجهه ی علمی تحقیقات بازار عمدتا منحصر به علوم ریاضی،آمار و ارقام است .برای تصمیم گیری برای خرید چند مدل تئوری وجوددارد که شامل مدل مارشالین ، مدل پالوین و مدل فروید است . در مدل مارشالین فرآیند تصمیم گیری خرید را در اثر محاسبات منطقی می داند .این مدل از مقالات آدام اسمیت گرفته شده است که معتقد است مصرف کنندگان کاملا آگاهانه خرید  می کنند و می خواهند بین هزینه و سود ، تعادل ایجاد نمایند و ما باید در تصمیم گیری اقتصادی نیز آگاهانه عمل نماییم و در مدل پالوین اساس آن تئوری یادگیری می باشد و نقش فزاینده شرطی سازی در این مدل بسیار حائز اهمیت است.

                                  
وی در ادامه گفت و در مدل فروید از نظریات روانکاوی بهره گیری می شود و توضیح رفتار مصرف کننده را با عناصر فرهنگی و بیولوژیکی وی مرتبط می داند. "
سپس مهندس گرشاسبی درباره نورومارکتینگ توضیح داد و گفت:" نورومارکتینگ یک روش علمی است که از اصول پدیده نوروسایتس  استفاده می کند . هدف از نورومارکتینگ این است که سوگیری شناختی مخاطب هدف سرمایه گذاری کنید  تا آنها را متقاعد سازید که محصولات شما را خریداری کنند . کابرد نورومارکتینگ بازاریابان را قادر می سازد تا خریداران بالقوه را با استفاده از روانشناسی جذب کرده و آنها را برای خرید آماده کند .حدود دو دهه از ظهور نورومارکتینگ می گذرد و برندها مبالغ قابل توجهی را برای این روش علمی هزینه می کنند . بدلیل اثر بخشی آن  در بازار یابی و برندینگ ، نورومارکتینگ به بخشی جدایی ناپذیر از روند تحقیقات بازار تبدیل شده است . امروزه شرکت ها نورومارکتینگ را به عنوان منبع اطلاعات اولیه برای توسعه یک محصول و جایگاه یابی آن در یک بازار خاص در نظر می گیرند .نورومارکتینگ در واقع بکار بردن علم عصب شناسی در بازار یابی است  و شامل استفاده مستقیم از تصویربرداری از مغز ، اسکن کردن یا دیگر تکنیک های اندازه گیری فعالیت مغز برای سنجش پاسخ یا واکنش فرد به محصولات خاص ، بسته بندی ، تبلیغات و یا سایر عناصر بازاریابی است . در برخی موارد پاسخ خای مغز که توسط این تکنیک ها اندازه گیری می شود ، ممکن است به صورت آگاهانه توسط شخص قابل درک نباشد ، از این رو نورومارکتینگ داده های بیشتری از روش های خودگزارش گیری در پرسشنامه ها را در گروه های متمرکز و غیره در اختیار ما قرار می دهد."
سپس مهندس گرشاسبی اهداف نورومارکتینگ را برای حضار نام برد و گفت : " از اهداف نورومارکتینگ می توان به این موارد اشاره کرد.1- جلب توجه مشتری 2- حفظ توجه مشتری 3- تکیه بر احساسات (رفاه و رضایتمندی ) 4- معنا بخشی به معنی تمرکز بر مشتری و ارج نهادن به شخصیت وی 5- ارائه ایده کسب و کار در قالب یک داستان مهیج  6- حفظ رابطه مشتری و 7- کمک به افزایش فروش ."
در ادامه مهندس گرشاسبی درباره  تکنیک بازار یابی عصبی در عمل توضیح داد و گفت : 
" همان طور که ابزارهایی برای تصویربرداری از مغز و ردگیری حرکات چشم وجود دارد ، روش ها و ابزار هایی هم برای سنجش حرکات صورت وجود دارد که انواع هیجان و احساسات را کد گذاری می کند . با برسی نتایج حاصل از این ابزار ها و تکنیکک ها ، آن الگو هایی که بیشتر تکرار شده اند به شما کمک می کند تا الگو های رفتاری مشتریان را درک کنید و با شناسایی محرک ها آ از آنها در جهت فروش بیشتر استفاده کنید . "

                                                

 

                                                

 

کلید واژه ها: گزارشی اجمالی از برگزاری کارگاه نور و مارکتینگ


نظر شما :