سمینار آموزشی سازه و تاسیسات در معماری در راستای برنامه های بزرگداشت هفته پژوهش

۱۱ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۳ کد : ۱۳۳۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۴۴
از عناصر طبیعت در طراحی های معماری می توان الگو گرفت و استفاده نمود

سمینار آموزشی " سازه و تاسیسات در معماری " با سخنرانی دکتر سهیلا چوبساز  مدرس و مدیر گروه معماری، روز  یکشنبه دهم  آذر ماه 98 در راستای برنامه های بزرگداشت هفته پژوهش به همت معاونت پژوهش وفناوری  و با مشارکت گروه معماری دانشکده  در سالن آمفی تئاتر فاز 3  با حضور دکتر حجیه بسطامی معاون پژوهش و فناوری دانشکده ، اساتید و دانشجویان برگزار گردید.
در این مراسم دکتر چوبساز در ابتدا درباره بهره مندی دانشجویان معماری از عناصر طبیعت در طراحی خود صحبت نمود و گفت: در طبیعت عناصر طبیعی همچون گوش ماهی و تناسبات شکلی و طراحی آن بسیار جالب توجه است و از شکل و ساختار گوش ماهی به عنوان یک عنصر فوق العاده برای طراحی سقف ها می توان استفاده نمود و یا اگر به برگ های درخت نخل توجه کنید می بینید تا خوردگی منظم در برگ های آن سبب مقاومت آن در مقابل باد و.. می شود و ازآن به عنوان یک شیوه طراحی که دارای مقاومتی بیشتری نسبت به یک برگ صاف می باشد می توانیم استفاده کنیم و یا به طور مثال در رگ برگ های یک برگ، سلول های آبرسانی را می بینیم که به راحتی می توان الگو ساختاری شهرسازی را مشاهده نمود .
وی در ادامه به سیستم های سازه در ساختمان اشاره نمود و افزود: در سیستم های ساختمانی ما 5 نوع سازه داریم که شامل سیستم سازه ای عملکرد شکلی ، سیستم سازه ای عملکرد برداری ، سیستم سازه ای عملکرد مقطعی ، سیستم سازه ای عملکرد سطحی و سیستم سازه ای عملکرد ارتفاعی می باشد و همه سازه ها در این 5 شکل قرار میگیرد و در واقع در این خصوص بحث انتفال نیرو و بار مطرح است .
دکتر چوبساز ضمن توضیح درباره کاربرد هر کدام از این سازه ها اظهار داشت:  سیستم های سازه با عملکرد شکلی، شامل سازه های کابلی ، سازه های چادری ، سازه های بادی و سازه های قوسی می باشد. در سازه های کابلی از حالت کششی برای جابجایی نیرو استفاده می شود و برای سقف یک استخر و یا ورزشگاه مناسب است و سازه های چادری در معماری کشورهای اسلامی استفاده شده است و نمونه کاربرد سازه های بادی برای تاسیس بیمارستان های صحرایی و یا برای برپایی مراکز ساماندهی سریع بعد از حوادث مثل زلزله و یا سیل کاربرد دارد و از سازه های بادی به عنوان یک سازه دائم نمی توان استفاده نمود و این سازه موقت می باشد .
سپس دکتر چوبساز ضمن پاسخ به سوالات دانشجویان در خصوص سیستم سازه ای عملکرد برداری، مقطعی و سطحی و همچنین تاسیسات مکانیکی ساختمان ها که شامل فن کوییل ها، شوفاژها ، کولر ها ، حوله خشک ها ، سیستم لوله کشی آبگرم در کف سابی می باشد، توضیحاتی را به همراه نمونه تصویر به دانشجویان ارائه داد.
در پایان با اهداء لوح تقدیر و هدیه از سوی دانشکده دکتر شریعتی از ایشان  قدردانی شد.

 

کلید واژه ها: سمینار آموزشی " سازه و تاسیسات در معماری هفته پژوهش


نظر شما :