سمینار آموزشی " تعامل بین معماری و ادبیات " به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۶ کد : ۱۳۲۱ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۱۹۶
یک هنرمند (معمار) علاوه بر دقت بر بحث های صناعتی در کار باید به بحث های حکمتی نیز توجه نماید

سمینار آموزشی " تعامل بین معماری و ادبیات " با سخنرانی دکتر ویدا تقوایی رئیس مرکز امور مدرسان دانشگاه فنی و حرفه ای و از استادان دانشکده، روز دوشنبه چهارم آذر ماه 98 در راستای برنامه های بزرگداشت هفته پژوهش به همت معاونت پژوهش وفناوری و با مشارکت گروه معماری در سالن آمفی تئاتر فاز 3  با حضور دکتر بسطامی معاون پژوهش و فناوری دانشکده ، اساتید و دانشجویان برگزار گردید.
دکتر تقوایی در ابتدای سخنان خود در رابطه با موضوع سمینار گفت : بحث حکمت در معماری مسئله بسیار حائز اهمیتی می باشد و یک هنرمند (معمار) علاوه بر دقت بر بحث های صناعتی در کار باید به بحث های حکمتی نیز توجه نماید و این 2 در کنار هم تکمیل کننده می باشند و چنانچه ما بخواهیم معماری یک مکتب و یا قوم را بشناسیم باید با طرز فکر و حکمت آن قوم آشنایی داشته باشیم. همچنین ادبیات ما یکی از راه های شناخت حکمت در معماری و هنر می باشد و معماری متاثر از فضای فرهنگی جامعه می باشد .
وی در ادامه به اشعاری از شعرای بزرگ ایرانی همچون مولانا ، سعدی ، حافظ و... اشاره و رابطه بین اشعار و فضای هنر معماری را بیان نمود و افزود : یکی از را های رسیدن به حکمت هنر معماری قدیم، استفاده از ادبیات و اشعار شعرا می باشد.
دکتر تقوایی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت : در هنر قدیم هنرمند همچون کیمیاگری بود که از هر چیز بی ارزش یک اثر هنری با ارزش خلق می کرد و فردیت هنرمند وجود نداشت، برای همین است که ما در هنر قدیم آثار و بنا های فراوانی را داریم که می توانیم از آنها نام ببریم ولی نام هنرمندان این آثار مطرح نشده است و اینکه هنرمندان در طی سال ها با طی کردن سلوک به درجه استادی در رشته خود می رسیدند.
در ادامه مراسم معاون پژوهش و فناوری دانشکده ضمن تشکر از دکتر تقوایی بیان داشت : شعرا ، علما و عرفای ما سال ها پیش در رابطه با تئوری های علمی مثل ارزش های خاک شعر سروده اند و اکنون با علم نانو این گفته ها به تائید علمی رسیده است و مرزی که بین علوم و رشته ها است باید برداشته شود تا ما بر تکیه بر ادبیات و علوم قدیم به جهانیان ثابت نماییم که در کشور ما از دیرباز علما و حکما به چه علوم و فناوری هایی در عرصه های مختلف رسیده بودند.
در پایان دکتر بسطامی معاون پژوهش و فناوری دانشکده از سوی دانشکده دکتر شریعتی با اهداء لوح تقدیر و هدیه از دکتر تقوایی قدردانی نمود.


           
 

 

 

کلید واژه ها: تعامل بین معماری و ادبیات هفته پژوهش


نظر شما :