سمینار "فشن اوریگامی" به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش

۰۶ آذر ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۷ کد : ۱۳۱۹ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۶۲۳
هدف از اریگامی خلق یک اثر هنری با استفاده از الگوهای هندسی و تازدن کاغذ می باشد

به مناسبت  بزرگداشت هفته پژوهش،  سمینار "فشن اوریگامی" با تدریس جناب آقای فرشاد حیدری مدرس آموزشکده طراحان مد و تولید کننده پارچه های اریگامی در روز  دوشنبه  98/9/4  به همت معاونت پژوهش وفناوری و همکاری گروه  طراحی پارچه ولباس در آمفی تئاتر مفرح برگزارگردید.
وی در ابتدای سخنان خود به تعریف و تاریخچه اوریگامی ومنشا پیدایش آن ، چگونگی ورود اوریگامی به صنعت مد، سبک های مختلف اوریگامی در لباس ، معرفی طراحانی که پیرو این سبک هستند و روش طراحی و قالب بندی پرداخت و در ادامه افزود: اوریگامی روش ارائه‌ی اشکال است که عمدتاً با خم کردن ماده‌ی مورد استفاده (کاغذ) حاصل می‌شود. اصل لغت اوریگامی در زبان ژاپنی از "اورو" به‌معنی خم کردن و "گامی" به‌ معنی کاغذ گرفته شده است.
استاد حیدری هدف از اریگامی را خلق یک اثر هنری با استفاده از الگوهای هندسی و تازدن کاغذ معرفی کرد و اظهار داشت: هر نوع کارهنری با تاکردن کاغذ به اوریگامی منتسب است . در اوریگامی از تعدادی راه محدود برای تازدن کاغذ استفاده می شود اما وقتی که آنها را ترکیب کنیم به طرح هایی پیچیده می رسیم. مبداء اوریگامی ژاپن است و این کشور آن  را به بالاترین سطح یک هنر رسانده است.
وی تصریح کرد: اصول هنر اوریگامی، تا کردن و بریدن و شکل دادن در طراحی و دوخت لباس نیز می باشد، اینجاست که اوریگامی به طراحی لباس و فشن پیوند می خورد. اجرای  اوریگامی هنر زمان بری است و اغلب در ابعاد کوچک اجرا می شود.
استاد حیدری ابزار کار را کاغذ مقاوم برای قالب و پارچه هایی مناسب مانند ارگانزا وتافته معرفی کرد و گفت: کار بر روی کاغذ با شبکه بندی به صورت مربع یا مثلث انجام می شود. در طول وعرض به اندازه های یک سانتی شبکه بندی شده وسپس طراحی موتیف انجام می گردد و با تکرار تمام سطح شبکه تکمیل می شود و سپس از یک طرف شروع به تاکردن کاغذ از روی محل های خط تا، می کنیم که دو طرح جذاب خواهیم داشت و اگر از کاغذ مقاوم تری استفاده کنیم قالبی خواهیم داشت که برای مدتها قابل استفاده است. پارچه بین دوقالب قرار گرفته و قالب از یک سمت تا میشود و با تکنیک های مختف حرارت دهی وبخار به پارچه شکل می دهند.
سپس ایشان چند نمونه از کارهای خود را در سالن به نمایش گذاشت و در ادامه دانشجویان از آقای حیدری پرسش هایی را درمورد بازارکار وآموزش این هنر مطرح کردند که وی بازار ایران را به دلیل تازگی این هنر و انجام کارهای کوچک مانند خرج کار روی لباس ها و مانتو ها مناسب عنوان کرد .
گفتنی است طراحی جهت برند مرسدس و طراحی لباس الناز شاکردوست در جشن حافظ از نمونه طراحی های آقای حیدری می باشد.
در پایان استاد فرشاد حیدری از سوی معاونت پژوهش وفناوری دانشکده و توسط سرکار خانم جعفری کیان مدیر گروه طراحی پارچه ولباس و سرکارخانم ترابیان استاد راهنمای دانشجویان، مورد تقدیر قرار گرفت.

 

کلید واژه ها: سمینار "فشن اوریگامی" هفته پژوهش


نظر شما :