گزارش سمینار "نقش فعالیت های بدنی در دوران سالمندی"

سالمندی یک فرایند طبیعی است که به عملکرد جسمی و ذهنی فرد اثر می گذارد
۰۵ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۵ کد : ۷۶۴۹ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۲


این برنامه صبح امروز دوشنبه چهارم دی با همکاری گروه تربیت بدنی و معاونت پژوهش و فناوری به مناسبت هفته ی پژوهش و ادامه ی ویژه برنامه های این هفته با سخنرانی خانم دکتر بهشته نوروزی( استاد گروه تربیت بدنی دانشکده) در سالن اجتماعات سردار سلیمانی برگزار شد.
خانم نوروزی طی نمایش پاورپوینتی در این رابطه نقش فعالیت های بدنی در دوران سالمندی را مهم دانست و این گونه تشریح کرد:
" این نقش به عواملی همچون فعالیت های بدنی، پیشرفت های اقتصادی، اجتماعی و ... برمی گردد. علاوه بر این، موارد ترکیب بدن، توده عضلانی، روانی و تعادلی و هماهنگی ها و قدرت بدن تاثیر می گذارد. این فرایند همراه با این عوامل ذکر شده در تعامل هستند و نحوه ی کیفیت زندگی را در سالمندی تحت تاثیر قرار می دهند. طبق آخرین تحقیقاتی که صورت گرفته سالمندی از 60 تا 65 سالگی را شامل می شود و پیش بینی شده که تا سال 2050 رشد افراد میانسال به بیش از 20میلیارد نفر افزایش یافته و 21 درصد جهان را سالمندان تشکیل بدهند."
این استاد دانشگاه در ادامه به سرفصل های مهم این دوره اشاره کرد و افزود:
" متابولیسم بدن در سالمندی، کم تحرکی و سقوط، پیامدهای عدم تحرک، تغییرات تنفسی ، ورزش زنان، تغییرات هورمونی و افزایش سن و ... از جمله مسائلی است که در مسیر زندگی سالمند قرار می گیرد و اگر هوشمندانه مدیریت نشود و یا در دوران جوانی به خوبی رعایت و مراقبت صورت نپذیرد، فرد سالمند را دچار مشکلات عدیده ای خواهد کرد. سالمندی یک فرایند طبیعی است که به عملکرد جسمی و ذهنی فرد اثر می گذارد."
استرس و رابطه آن با پیری زودرس زنان از دیگر مواردی بود که در این سمینار به آن اشاره شد. در این مورد بیان داشت که این مورد از فاکتورهای مهمی است که فرد به طور اخص زنان را دچار فرتوتی زودهنگام، خمیدگی بدن و گاهی اوقات سکته های ناگهانی می نماید.
استاد نوروزی به دانشجویان جوان حاضر در سالن گفت درست است که شما اکنون در مرحله ی جوانی هستید و شاید برایتان ملموس نباشد ولی می تواند با آگاهی یافتن این مساله به افراد دیگر و آشنایان سالمند خود به صورت علمی ورزشی مختص رشته ی تربیت بدنی شما کمک های بزرگی بنمایید.
در پایان به استاد نوروزی لوح یادبودی اهدا شد و دانشجویان با استاد این سخنرانی عکس یادگاری گرفتند.

 


نظر شما :