سمینار تخصصی UX و UI و کاربرد آن در گرافیک معاصر به همت گروه هنر و با همکاری کانون شکوفایی و خلاقیت دانشکده برگزار شد

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۷ کد : ۴۸۵۴ اخبار
تعداد بازدید:۴۴۵

به گزارش روابط عمومی دانشکده شریعتی، به مناسبت هفته گرافیک، سمینار تخصصی UX و UI و کاربرد آن در گرافیک معاصر، امروز سه‌شنبه 20اردیبهشت1401، به همت گروه هنر و با همکاری کانون شکوفایی و خلاقیت دانشکده در آمفی تئاترفاز3، توسط استاد بابک فروتنی، برگزار شد.
در این سمینار استاد فروتنی به تشریح دو مفهوم UX و UI پرداخت و بیان نمود: در طراحی سایت دو کلمه UX و UI بسیار استفاده می‌شود و عنوان شغلی برخی از طراحان وب سایت می‌باشد. به صورت بسیار ساده UI که مخفف User Interface design می‌باشد بخشی از طرح است و زمانی که کاربر در حال رویت وب سایت می‌باشد آن را مشاهده می‌نماید و UX که مخفف User Experience design می‌باشد به تجربه کاربر از رویت وب سایت، گفته می‌شود.
طراحان UX بر توسعه چیدمان اطلاعات و تعاملات برای محصول دیجیتال متمرکز هستند در حالی که طراحان UI، طراحی زیبا شناختی یا بصری را برای محصول دیجیتال ایجاد می‌کنند. به طور معمول طراحان UX فرآیند طراحی یک برنامه وب یا موبایل را با تحقیقات کاربر آغاز می‌کنند و پس از تکمیل گزارش تحقیقات و فریم‌های سیمی آنها را به طراحی UI تحویل می‌دهند تا فرآیند طراحی UI برای اعمال طراحی بصری آغاز شود. طراحان UX به دنبال ایجاد و بهینه‌سازی خدمات و تجربیات مشتری هستند و برای صاحبان کالا، تولید‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات، تجربه کاربران و مشتریان در معرفی و شناخت، ارائه، فروش و استفاده از محصول یا خدمات بسیار مهم می باشد.
وی افزود: یک طراحی UX باید اطمینان حاصل کند که مردم هنگام تعامل با محصولات یا خدمات یک شرکت ارزش پیدا می‌کنند چون مشتری با ارزش است و طراحی UX خوب، در واقع معماری محتوا و نقشه سایت را معرفی و مدیریت می‌کند. چه بسیار وب سایت و اپلیکیشن‌هایی که چنان غیرحرفه‌ای، طراحی، ساخته و ارائه می‌شوند که در بدو ورود به آن از آن خارج شده و آن را پاک کرده‌ایم و یا دکمه هایی که جای درستی قرار ندارند، لینک‌هایی که باز نمی‌شوند و مسیرهایی که به صفحات تکمیلی بعدی هدایت نمی‌شوند و رنگ‌های بی‌ربط با موضوع و بسیار نابجا دارند، اینها همه نشان می‌دهد، تجربه مشتری برای صاحب برند مهم نبوده است و برخی صاحبان کالا و تولیدکنندگان، آرم و لوگو تایپ خود را برند می‌نامند و فکر می‌کنند چون آرم ونشان دارند، صاحب برند هستند. در صورتی که برند، تجربه و حس مخاطب از محصول یا خدمات است و طراحان UX متخصصان ایجاد حس کاربری خوب، در فضای الکترونیک و مجازی هستند.
استاد فروتنی در ادامه ضمن ارائه‌ی مطالب و توضیحات جامع و تخصصی در خصوص این دو مفهموم، به اجزاء و ابزارهای  UX برای پیشنهاد یه طرح و الگوی اجرایی، اشاره نمود و خاطر نشان کرد: انتظار جامعه در آینده در حیطه گرافیک و طراحی، این می‌باشد که تغییری در ظاهر صفحات مجازی تولیدی در ایران ایجاد شود.

عکسعکس


نظر شما :