وبینار نقش خیرین در توسعه آموزش های مهارتی به همت معاونت پژوهش و فناوری و همکاری گروه طراحی پارچه و لباس برگزار شد.

۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۶ کد : ۳۳۴۹ اخبار
تعداد بازدید:۵۶۰

به نقل از معاونت پژوهش و فناوری دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی، روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۰ به مناسبت هفته ملی مهارت،وبینار نقش خیرین در توسعه آموزش های مهارتی، به همت معاونت پژوهش و فناوری و همکاری گروه طراحی پارچه و لباس برگزار شد. در این وبینار جناب آقای دکتر نیک نژاد با اشاره به این که شبکه آموزش کشور،نیازمند بازنگری جدی است،مروری به تاریخچه آموزش در ایران داشتند و از واژه های مهارت و آموزش به عنوان قدیمی ترین واژگان یاد کردند. وی از تغییرات در آموزش  بعد مشزوطه به عنوان مهم ترین تغییرات یاد نمودند و بیان داشتند که نقش کارمند به مرور از اواسط دوره قاجار و بعد از مشروطیت مطرح و تحصیلات ارزشمند تلقی شد. از طرفی به مرور توجه به آموزش ،بیش از مهارت شد. تا جایی که در اواسط پهلوی دوم ،اهمیت نسل تحصیل کرده ماهرپررنگ تر گردید. بعد از انقلاب  اسلامی نیز به دلیل نیاز بازار،اهمیت آموزش های مهارتی هویدا شد. باید توجه داشت که در طول زمان،اقبال به آموزش های آکادمیک تداوم نداشته و لزوم توجه به مهارت غالب گردیده است. در واقع زمانی که در سال ۱۳۳۹ ؛آیین نامه کارآموزی و افزایش مهارت تدوین شد،نقطه اوج توجه به مهارت بود.نقطه عطف دیگر،تاسیس کانون پرورش فکری در سال ۱۳۴۴ است. بنا براین مهارت همیشه در کشور ما مهم و پررنگ بوده است.البته امروزه با چالش هایی در خصوص آمیختگی آموزش با مهارت داریم.مهم ترین این چالش ها،عبارتند از:
گسترده نبودن امکانات آموزشی مهارتی و تمرکز آن ها در شهرهای بزرگ
-به روز نبودن امکانات آموزشی مهارتی
-هزینه های تامین و نگهداری بالای امکانات
-عدم تناسب سرعت تقاضا در بازار و امکانات بازار
-هزینه بر بودن آموزش و به روز رسانی اساتید برای ساختار دولتی
عوامل یاد شده ،سبب مغفول ماندن و کم شدن سرعت این نوع آموزش ها شده است.
از طرفی به مرور بخش خصوصی در کنار بخش دولتی قرار گرفته و به رونق آموزش پرداخت.در حالی که بخش دولتی نمی توانست همگام با بخش خصوصی حرکت کند؛در نتیجه یک فشارنابرابری به آموزش عالی وارد شد و این مسئله ما را با یک شبه بحران مواجه کرد.
آقای نیک نژاد در ادامه صحبت های خود با اشاره به جایگاه خیرین در توسعه مهارت های آموزشی، از آنان به عنوان توانمند سازان نهادهای مدنی موازی دولت یاد کرد.وی در ادامه از ۸ مرحله زیر به عنوان نحوه برنامه ریزی و اقدام و عمل ساختار آموزش در جذب خیرین یاد کرد:
۱-شناسایی نیازها ور جامعه خیرین و جامعه آموزش
۲-شناسایی ظرفیت ها و توانمندی ها در جامعه خیرین و جامعه آموزش
۳-شناسایی تضاد منافع و اشتراک منافع این دو حوزه
۴-استخراج اشتراک ها
۵-تدوین برنامه راهبردی و سند استراتژی با رویکرد هم افزایی
۶-تدوین برنامه عملیاتی
۷-تقویت فضای داوطلبی و فرهنگ سازی اهمیت نیکوکاری در آموزش
۸_روش های جذب خیرین به آموزش های مهارتی
در ادامه وبینار معاونت پژوهش و فناوری خانم دکتر روایی با اشاره به فعالیت بنیاد حامیان دانشگاه؛ به لزوم توجه به آموزش های مهارتی به عنوان مبنای اشتغال و توسعه پایدار؛از حمایت از آموزش های مهارتی ،به عنوان یک وظیفه اجتماعی یاد نموده و بیان کردند که در این راستا باید از ظرفیت خیرین در ارتقای آموزش های مهارتی استفاده کرد.

عکس

عکس


نظر شما :