وبینار دکتر الهی با موضوع انقلاب ژاپنی در مد از سلسله نشست های علمی دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۴:۲۷ کد : ۲۸۷۰ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۸۷۱
در بخشی از این وبینار آمده است: ژاپن همانگونه که برای غرب چهره‌ای زیبا داشت، نماینده‌ای از اصول مدرن هم بود

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشکده شریعتی، خانم دکتر الهی مدرس و مدیرگروه طراحی پارچه و لباس دانشکده، طبق برنامه نشست های علمی دهمین جشنواره بین المللی مد ولباس فجر، روز جمعه 1 اسفند ماه، وبیناری با موضوع ((انقلاب ژاپنی درمد ))را به صورت برخط درسامانه LMS  برگزار نمود که مورد استقبال گسترده مخاطبان و دوستداران مد و لباس حوزه شرق آسیا قرار گرفت.
وی در ابتدای سخنان خود درمورد مد ژاپنی، اظهار نمود: زمانی که زیبایی شناسی ژاپنی مانند سونامی اروپا را دربرگرفت، غرب با دو وجهه‌ی متفاوت از ژاپن روبرو شد و از این بابت بسیار شگفت زده بود. از همزیستی خشونت جنگجوهای سامورایی و هاراگیری با زیبایی‌شناسی لطیف و دنیای شناور کیوتو و باغ‌های ژاپنی.

دکتر الهی تصریح کرد: ژاپن همانگونه که برای غرب چهره‌ای زیبا داشت، نماینده‌ای از اصول مدرن هم بود. طراحان اروپایی از سیلوئت راسته‌ی کیمونو الهام گرفتند. گرایش به فرهنگ ژاپنی، ایده‌آل‌های هنرمندان ابتدای قرن بیستم را تقویت کرد و دسترسی به مضامین زیبایی شناسی را سرعت بخشید.

وی با بیان اینکه طراحان ژاپنی نشانه‌های ریشه دار در لباس غربی را از میان برداشتند، افزود: از تاثیرات مهم لباس ژاپن بر غرب، کمرنگ کردن جنسیت و قومیت در پوشش بود. لباس غربی تمایل به ایجاد تفاوت در لباس زن و‌ مرد داشت و اغواگری در لباس زنان را می‌پسندید که به هیچ عنوان با  ساختار و فرهنگ ژاپنی در یک راستا نبود. از طرف دیگر طراحان ژاپنی مانند ایسی میاکه لباس‌هایی طراحی می‌کردند که به هیچ مکان خاصی تعلق نداشت و قومیت در آن جایی نداشت. تقابل با دیدگاه های غربی یکی از شاخصه های اتقلاب ژاپنی است.

دکتر الهی درادامه وبینار با نمایش تعدادی از نمونه های مد ژاپنی و توضیح پیرامون آنها سعی نمود، آگاهی بخشی لازم را به مخاطبین ارائه نماید.

پاسخ به سوالات شرکت کنندگان، پایان بخش این نشست مجازی بود.

کلید واژه ها: وبینار دکتر الهی با موضوع انقلاب ژاپنی در مد از ساسله نشست های علمی دهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر


نظر شما :