گفتگوی خبرنگار روابط عمومی دانشکده شریعتی با برخی از دانشجویان پژوهشگر دانشگاه فنی و حرفه ای در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای فناوری

۰۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۳ کد : ۲۴۲ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۹۸۱

نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار به عنوان بزرگترین رویداد پژوهشی و فناوری کشور، با حضور جمع زیادی از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شرکت‌های توانمند داخلی از 3 الی 6 دیماه  در محل نمایشگاه بین المللی تهران برپا گردید که فرصتی فراهم شد تا فعالین این حوزه ها، دستاوردها و خدمات خود را در معرض بازدید استادان، دانشجویان، سرمایه‌گذاران و دست‌اندرکاران و متخصصان این عرصه قرار دهند و با در نظر گرفتن روند تقاضای بازارها و سمت و سوی رشد این عرصه، فعالیت‌ها و نوآوری‌های آتی خود را معرفی نمایند. در این راستا مراکز دانشگاه فنی و حرفه ای نیز آثار و دستاوردهای جدید خود را به نمایش گذاشتند.
روابط عمومی دانشکده شریعتی روز چهارشنبه 97/10/5 و پنجشنبه 97/10/6 در نمایشگاه حضور یافت تا گوشه ای از فعالیتهای پژوهشی جدید دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای را معرفی و منعکس نماید و برای تحقق این هدف، خبرنگار دانشکده شریعتی با برخی از فعالان غرفه ها گفتگو نمود که در ادامه آورده شده است.


سیستم تولید سوخت پاک


آقای محمد رضا صفری دانشجوی فارغ التحصیل برق و قدرت واحد مشهد، که سیستم تولید سوخت پاک را عرضه کرده بود، گفت: این دستگاه در سال 94 کارهای پژوهشی آن انجام شد و در سال 96 به عنوان اختراع داخلی ثبت گردید که در همان سال به عنوان طرح برتر در نمایشگاه پژوهشی مشهد و 15 طرح برتر در نمایشگاه تهران انتخاب شد. در سال 97 ثبت اختراع بین المللی آن انجام گردید و تست های مختلفی از آن گرفته شد که مثبت بود. این سیستم دارای گواهی پتنت بین المللی از آمریکا می باشد و امیدوارم تلاش ما برای تولید انبوه آن و درخواست وام موفقیت آمیز باشد.
وی در خصوص کار دستگاه گفت: سیستم های هیبریدی در خودرو ها به شدت در حال گسترش می باشند، در خودروهای هیبریدی نظیر پریوس ، هیوندا ، bmw و ... از یک موتور با توان بالا در کنار موتور احتراق داخلی استفاده شده است که این امر سبب شده تا خط انتقال این گونه خودروها پیچیده شود در صورتیکه که با استفاده از انرژی آب و انرژی های تلفاتی خودرو به سوختی دست یافتیم که از نظر ارزشی ، قدرتی معادل 3 برابر بنزین دارد و با سایر سوخت ها نظیر CNG ، گازوئیل و بنزین بسیار واکنش پذیر است و در شرایط عادی جوی قابل احتراق نیست و نسبت به بنزین و سایر سوخت ها امنیت و ایمنی بالاتری دارد و همچنین بسیار دوستدار محیط زیست است و این دستگاه با بهره گیری از دانش فنی روز دنیا طراحی و ساخته شده است و هم اکنون مورد تایید سازمان های مربوطه می باشد.
وی ادامه داد: این سیستم در سپر خودرو قرار می گیرد و از مزایای سیستم فوق می توان به کاهش مصرف سوخت در سیستم های احتراق داخلی و همچنین کاهش آلایندگی به میزان 50 درصد، اشاره کرد. 

دستگاه کاهنده تب

آقای محمد حسین عبدی پور دانشجوی رشته الکترونیک شهید مدنی خرم آباد با همکاری سارا عبدی پور دانشجوی رشته الکترونیک دانشکده شریعتی، دستگاه کاهنده تب را به نمایش گذاشته بودند که به گفته ایشان ساخت این دستگاه 6 ماه زمان برده است و مزیت آن این است که نیاز به پاشویه و دارو ندارد.

عبدی پور در ادامه گفت:. جنس فلز به کار رفته در این سیستم tec  می باشد که یک المان ترموالکترونیک خنک کننده است که بر روی شاهرگ دست نصب می شود دمای بدن را اندازه گیری می کند اگر تب بالا باشد به صورت دیجیتالی شاهرگ را سرد می کند و به این ترتیب داخل بدن سرد می شود و از نظر پزشکی تحقیقاتی که شده وقتی دمای بدن به حالت طبیعی برسد دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می گردد و در نتیجه تب بدن بیماران را به صورت هوشمند کاهش می دهد که میتواند به ویژه برای کودکان بیمار که در  شب تب آنها بالا می رود، مفید و موثر باشد.


طراحی و ساخت مورتور سیکلت برقی


در ادامه با آقای فرشاد پورنوروز دانشجوی رشته مکانیک خودرو از واحد بندر انزلی(نفر اول در سمت راست عکس) گفتگو داشتیم . وی ابتدا از گروه پژوهشی دانشگاه خود که موفق به تولید چنین دستگاهی شده اند گفت و ادامه داد: مجری طرح مهندس اسماعیل حقگو، مدیر گروه دانشکده واحد انزلی و همکار دیگرمان در این گروه آقای کیهان پورابراهیم (نفر دوم از سمت چپ عکس) بوده است. ما سه موتور 8000، 5000 و 2000 وات طراحی کردیم که از صفر تا صد آنها ساخت خودمان می باشد و به مدت 2 سال طول کشید.
جنس بدنه ی آنها فایبر گلاس با الیاف شیشه است و با هر بار شارژ می توانند 120 کیلومتر پیمایش داشته باشند و حداکثر سرعت آنها 160 کیلومتر بر ساعت است.

موتور 8000هزار وات با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت - زمان شارژ 2ساعت - پیمایش 120کیلومتر با هر بار شارژ

موتور 5000هزار وات دارای سرعت 120 کیلومتر بر ساعت - زمان شارژ 3ساعت - پیمایش 80 کیلومتر با هر بار شارژ

موتور 2000هزار وات دارای سرعت 70 کیلومتر بر ساعت و  پیمایش 60کیلومتر

 

دستگاه آب شیرین کن خورشیدی


آقای بهنام جاویدی رشته ساخت و تولید واحد سمنان  در خصوص دستگاه خود که 6 ماه ساخت آن طول کشیده است این چنین گفت: این دستگاه صرفا با نور خورشید کار می کند که با تابش نور آفتاب به صفحه شبکه ای آن باعث انتقال انعکاس نور به صفحه زیرین منبع آب شده و حرارت ایجاد می گردد. در نتیجه بر اثر این گرما، آب تبخیر شده و سپس آب تصفیه شده مورد استفاده قرار می گیرد . از این دستگاه همچنین می توان به عنوان اجاق خورشیدی به کار گرفته شود . وی در ادامه افزود: این دستگاه هزینه اولیه پایینی دارد و پسماندی از خود به جای نمی گذارد و با نصب بر روی مخزن فشار آب، همان مقدار آبی را که مصرف می کند تنها املاح آن را گرفته و تصفیه شده باز می گرداند و مستقیم وارد سیستم لوله کشی می شود.

 

ربات پذیرایی


یکی دیگر از فعالیتهای پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه ای ساخت ربات پذیرایی بود که به سراغ غرفه آنها رفتم و با آقای مصطفی آقای حاجی دانشجوی رشته کنترل دانشکده شهید منتظری مشهد و آقای نیما شایسته زرین، فارغ التحصیل رشته الکترونیک و سرپرست گروه، به گفتگو پرداختم.


وی درباره این ربات گفت : این ربات که به نام آریانا می باشد با هدف پذیرایی، راهنمایی و اطلاع رسانی و... در رستوران ، هتل ، کافی شاپ، نمایشگاه، فروشگاه و هر جایی که شخصی به عنوان پیشخدمت حضور دارد طراحی شده است. از جمله قابلیت های این ربات؛ مکالمه ، پردازش تصویر(در درست طراحی ) ،شناسایی مانع، شناسایی ارتفاع و کنترل و حرکت هوشمند آن می باشد ، که ربات قادر خواهد بود بدون دخالت فرد دیگری بطور تمام وقت و «خستگی ناپذیر » به کار خود ادامه دهد و یا با مد کنترل دستی از راه دور هدایت شده و بتواند وظایف خود را به بهترین نحو ممکن به انجام برساند. ساخت این ربات از سال 95 شروع شد و 7 ماه طول کشید و در دومین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی مشهد، به طور موفقیت آمیز تست گردید.

 

دوش حمام اتوماتیک با قابلیت بازگشت آب سرد به سیکل گرمایش


آقای حامد گلیوری دانش آموخته دانشکده منتظری مشهد و دانشجوی ارشد دانشگاه علم و صنعت از طرح خود اینچنین گفت: در هنگام استحمام و با استفاده از آب گرم متوجه هدر رفتن مقدار زیادی آب ، به علت نداشتن دمای مطلوب شدیم و طرحی را از سال 95شروع و در سال 96 پروانه ثبت اختراع آن را دریافت کردیم . بر اساس این طرح سیستمی را ایجاد کردیم که در مسیر لوله های ورودی به آبگرمکن قرار می گیرد تا آب آبگرمکن را تا زمانی که سرذ است و به دمای مطلوب نرسیده و همچنین آب سردی که در مسیر لوله کشی ساختمان بعد از آبگرمکن قرار دارد را به ورودی آبگرمکن انتقال دهیم تا از هدر رفتن آبی که به علت سرد بودن غیر قابل استفاده است جلوگیری کنیم. در واقع وقتی آب سرد است در مسیری قرار می گیرد تا در منبعی ذخیره شود و پس از گرم شدن آب در مسیر دوش حمام تغییر جهت پیدا می کند و دوباره آب ذخیره شده استفاده می شود.


وی افزود: این طرح کار گروهی می باشد که من به نمایندگی از گروه در اینجا حضور دارم . این گروه 4 نفره به نام های دکتر مجتبی باغبان، استاد یار گروه مکانیک دانشگاه گناباد، دکترای تبدیل انرژی، دکتر سعید وحیدی فر، استاد یار گروه مکانیک دانشکده منتظری مشهد و دکترای تبدیل انرژی، مهندس وحید گلیوری، دانش آموخته رشته مکانیک، گرایش حرارت و سیالات و اینجانب می باشد. لازم به ذکر است این سیستم در فضای واقعی تست شده و بسیار کارا می باشد چرا که مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفتن آن، بسیار مهم و حیاتی است. 

 

پایگاه اطلاع رسانی دانشجویی شهر تهران


آقای علیرضا اخلاقی نیا دانشجوی رشته فناوری اطلاعات از دانشکده شهید شمسی پور در این خصوص گفت: از طریق این پایگاه تمامی دانشجویان غیر ایرانی و غیر بومی شهر تهران به راحتی اطلاعات کلی تهران را دریافت می کنند. این اطلاعات شامل محیط های دانشگاهی، امور بورسیه، خوابگاه های شهر تهران، برنامه های هنری، فرهنگی، سیستم حمل و نقل شهری، رستوران ها و کافی شاپ های برتر و مراکز دولتی مورد نیاز دانشجویان می باشند که این اطلاعات منسجم شده به دو زبان فارسی و انگلیسی از طریق این نرم افزار به دانشجویان ارائه می شود.


 

کلید واژه ها: نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار


نظر شما :