دکتر قبادیان : دانشگاه نسل سوم مبدا تحولات علمی آینده است

۲۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۷ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۷۹۲

 قبادیان در اولین دوره توانمند سازی معاونان آموزشی آموزشکده ها و دانشکده های فنی و حرفه ای گفت: دانشگاه های کارآفرین در هزاره ی سوم، به موضوع کارآمدی اقتصاد و رقابت پذیری صنعتی براساس مزیت های رقابتی که مبتنی بردانش و مهارت است پرداخته اند
وی ادامه داد: یکی از چالش های جامعه ، بیکاری است و در این زمینه نظام های آموزش عالی می توانند کارساز باشند به شرطی که به نوآوری و کارآفرینی تجهیز شوند. 
قبادیان ضمن بیان اصول سه گانه اقتصاد به حوزه های فعال و اساسی انقلاب های صنعتی چهارم و تلفیق تکنولوژی ها اشاره نمود و اظهار داشت:دانشگاه ها ی نسل اول، دانایی و آگاهی را رقم زدند؛ نسل دوم ، توانایی را در خود ایجاد کردند و نسل سوم با استفاده از توانمندیهای علمی و فناورانه ، خلاقیت و نوآوری را در برنامه های خود قرار دادند.
وی با اشاره به تحولات آینده ، در حوزه های مختلف همچون سلامت، شغل، حمل و نقل و ...  اشاره کردند در آینده رفت و آمدهای شهری تا 80 درصد کم خواهد شد و کشاورزی بدون خاک و مبتنی بر اطلاعات با بهره وری 99 درصدی در مصرف آب، جای کشاورزی صنعتی را خواهد گرفت؛همچنین در ده سال آینده نرم افزار و اطلاعات همه صنایع را خواهد بلعید وتنها کسب و کار فیزیکی که در آینده رشد خواهد کرد گردشگری می باشد که مبدأ همه این تحولات دانشگاههاست .    
وی ادامه داد: باید الگوی آموزش و پژوهش در نظام دانشگاهی متحول شده و مهارتها و تواناییهای جامعه دانشگاهی در راستای نوآوری و کارآفرینی ارتقاء یابد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : با روند تحولات ملی و بین المللی و حرکت از جامعه صنعتی به جامعه دانشی وحرکت اقتصاد مبتنی بر منابع، به سوی اقتصاد دانش محور، باید به سمت اتخاذ راهبردهای اثر بخش برویم که من فکر می کنم اول باید اساتید خودشان را توانمند کنند تا بتوانند توسعه گر شوند و برنامه های درسی باید خیلی زیر و رو شود و شاید شخم زده شود.
    قبادیان با ذکر ویژگیهای دانشگاه در حال گذر در هزاره سوم ، افزود :دانشگاه فنی وحرفه ای باید با تحولات جدید پیوند زده شود که باید از نظر ساختار و فرهنگ متحول شود.
    وی در پایان گفت: الزامات دانشگاه نسل سوم در آموزش ، کارآفرینی ومهارت، فرآیند مستمر مهارت آموزی در دانشگاه نسل سوم را مهم قلمداد کرد که نیاز سنجی ، بررسی محتوای آموزشی و اثر بخشی آن از وظایف دانشگاه نسل سوم یا کارآفرین می باشد.
 

کلید واژه ها: اولین دوره توانمند سازی معاونین آموزشی دانشکده ها و آموزشکده فنی و حرفه ای


نظر شما :